Gamla 1980 Datorspel

Dator spel i början av 1980-talet var exemplifieras av text äventyr och titlar med primitiva ASCII- grafik . Vid decenniets slut, var spelutvecklare att utnyttja ökningar i PC- processorkraft för att erbjuda ganska avancerad grafik och animation . Utvecklare använda funktionerna i populära plattformar inklusive Commodore 64 och Apple II för att skapa ursprungliga arcade-spel tillsammans med rollspel , simulering och strategispel . ” Zork I ” – 1980

Infocom text äventyrsspel sätter spelarna i rollen som en äventyrare utforska resterna av ett underjordiskt imperium på jakt efter byte , medan avvärja flera hot . ” Zork jag ” hade ingen grafik . Spelarna fick en beskrivning av det område de var i , en lista på några objekt som kan samlas in och en lista med utgångar . Spelare måste lösa ” Zork s ” logiska pussel att framgångsrikt slutföra äventyret . ” Zork ” släpptes ursprungligen för PDP – 11 och senare portas till TRS – 80 och Apple . Den sålde slut mer än 1 miljon exemplar
” Ultima II : Revenge of the Enchantress ” – . 1982

” Ultima II ” var en tidig rollspel . Spelarna hade att fördela 90 poäng bland sex teckenattributoch välj ett äventyr klass , såsom kämpe , trollkarl eller tjuv . Spelare vågat över hela världen av Britannia och i rymden för att slutföra uppdrag som belönade dem med nya vapen, förmågor och rustningar Addera ” Impossible Mission ” – . 1984

den arkadspelet ” Impossible Mission ” hittade spelaren kontrollerar en hemlig agent instängd i hemliga lya av skurkaktiga professor Elvin Atombender . Professorn varning för ” Stanna ett tag . Stanna för alltid ! ” var en av de tidigaste användning av digitaliserat tal i ett dataspel . Det sätter tonen för spelarens trek genom basens 32 rum i jakt på pusselbitar . Rummen vaktades av risker, inklusive stationära fällor och roving robotar som avfyrade elektriska skurar . Om spelaren lyckats hitta och sätta ihop pusselbitarna , skulle de vinna sin frihet . ” Impossible Missions ” layout ändras med varje nytt spel , som gav spelet ett högt omspelsvärde
” Uridium ” – . 1988

” Uridium ” var en rullande plattform arkad spel där spelarna lotsade en starfighter längs däck i 15 olika invasion hantverk , var uppkallad efter en metall . Spelarna hade att undvika hinder och kämpa mot backarna när de bombade mål sitter hjälplöst på målets däck . Spelet för ” Uridium ” liknade myntstyrda spel som ” Defender ” och
” Space Rogue ” ” Xevious . ” – 1989

Origin Games ’ ” Space Rogue ” sätter spelare i rollen som en frilansande pilot försöker göra affärskontakter och försörja sig i en farlig galax . Spelets ” sandlåda ” spelstil var romanen för sin tid , vilket frigör spelare att ströva omkring i galaxen som de ville i stället för att tvingas genom en linjär ökning av nivåerna . Addera

Kommentera