Hur man bygger en Mindstorms robot

Lego Mindstorms är ett kit som innehåller över 600 bitar som du använder för att bygga och programmera fullt fungerande robotar. Du börjar din design genom att ansluta sensorer och motorer till NXT- datorn , eller hjärna , och sedan använda Mindstorms programvara för att skapa ett program som bestämmer hur roboten fungerar . Du kan bygga en robot som går på två ben , en bil som kör runt , eller en maskin utan några igenkännbara drag alls . NXT Satsen innehåller alla delar som behövs för att skapa en robot som du want.Things du behöver
Lego Mindstorms NXT kit
Dator
svart eltejp och White golv
Visa mer instruktioner Review, bygga roboten
1

Anslut ena änden av en anslutningskabel till port B i NXT hjärnan ; ansluta den andra änden till en motor. Motorerna arbetar i hamnarna A , B eller C ; andra sensorer arbetar i hamnar 1 , 2 , 3 eller 4 .
2

Anslut en växel till den roterande änden av motorn . Bifoga ett spår över hela motorn för att göra ett däck för en tank eller liknande robot . Addera 3

Anslut motorn till NXT hjärnan med hjälp av legobitar. Bifoga Lego barer och axlar till hjärnan , och knäppa dem i motorerna för att fästa hjärnan och motorerna tillsammans .
4

Skapa en annan hjulet och fäst den i den andra sidan av NXT hjärnan . Anslut kontakten sladden till port C. Se till att hjulen kan röra golvet utan några andra legobitar vidrör golvet .
5

Anslut ena änden av en anslutningskabel till port 1 på NXT hjärnan , och den andra änden till den färgsensorn . Färgen givaren är den rektangulära objekt med en glaskolv i slutet .
6

Anslut legoklossar till färgsensornpå ett sådant sätt att det framför sensorn pekar på marken , med ungefär en halv -tums mellanrum mellan glödlampa på färgsensorn och golvet. Du programmerar denna sensor för att känna igen färgen på golvet .
7

Bygg resten av roboten med hjälp av legoklossar . Gör inte roboten för tungt , eller det kommer inte att gå bra på golvet . Se också till att du kan trycka på knapparna på framsidan av NXT hjärnan . Annat än att vara så kreativa som du vill .
Programmera roboten
8

Starta Lego Mindstorms -programmet på din dator . Välj ett nytt projekt .
9

Lägg en slinga till början av ditt program . Reglerkretsen fästs automatiskt mot framsidan av programmets kedja , som ser ut som en Lego bar bit . Ditt program kommer att utföra i en följd , med början från den första delen av kedjan till den sista . Alla kontroller som inte är anslutna till kedjan verkar bleka , och kommer inte att köra med ditt program . Alla efterföljande kontroller går in i slingan för att göra ett program som körs tills du fysiskt stoppa det .
10

Lägg en ” Move ” kontroll på framsidan av din kedja . Denna kontroll hanterar de roterande motorer om din robot , vända dem som hjul för att flytta din robot . Som standard använder denna kontroll portar B och C. Ändra ” Varaktighet ” egenskap till ” Obegränsad ” för att göra roboten rör sig hela tiden .
11

Lägg en ” Wait Light Sensor ” kontroll till slutet av kedjan. Ändra ” Light” värde från ” > ” (större än) till ”<" (mindre än) . Denna kontroll gör att ljussensornför att kontinuerligt mäta ljuset framför den , väntar på ett värde som är mindre än 50 ( standardvärdet ) att visas . Då pekade på ett vitt golv , kommer ljussensorn gör att roboten kommer att gå framåt medan den väntar att se ett mörkt golv , då det kommer att vända .
12

Lägg till ett ” Move ” kontroll efter väntetiden sensorn. Ändra ” Varaktighet ” egenskap till ” grader ” och ändra numret till 180 . Flytta ” Styrning ” bar längst till vänster så att roboten kommer att göra en vänstersväng . Den här funktionen bara händer när villkoren i väntan sensorn är uppfyllda .
13

Anslut ena änden av USB- kabeln till datorn och den andra änden till din robot . Klicka på ” Download ” för att ladda ditt program på din robot . När inläsningen är klar kopplar du roboten från USB- kabeln .
14

Använd svart eltejp för att skapa en cirkel eller fyrkant på ett vitt golv . Placera din robot i det angivna området . Slå på NXT hjärnan , och tryck på start för att köra programmet . Roboten kommer att köra framåt medan ljussensorn ser ett vitt golv . När den ser en svart kant , kommer den att stanna , vända och köra iväg . Addera

Kommentera