Hur man gör en D & D -kampanj Fun

Dungeons & Dragons , även känd som D & D , är ett fantasy rollspel som är tänkt att vara roligt . Det är också tänkt att vara en kollaborativ strävan. Både Dungeon Master och spelarna har del i ansvaret för att göra spelet roligt och hålla det intressant . Om kampanjen har börjat kännas som en grind i stället för ett spel , det finns saker som Dungeon mästare och spelare kan göra , både i spelet och utanför den, för att förhöja upplevelsen och se till att alla har en bra tid . Instruktioner
För DMs
1

Spendera en timme eller två att räkna ut vad spelarna kommer att stöta på i nästa session , inklusive eventuella flygprov , och bekämpar . Att veta vad du vill täcka in varje session kommer att göra spelet smidigare och hålla tempot upp .
2

Använd rekvisita . Inte bara tala om för spelarna att de hittat en lapp som avslöjar den hemliga lösenord. Skriv ut den och lämna det till dem när de hittar den. Om de behöver för att avkoda något , skriva ut det och ge dem nyckeln så att de kan göra jobbet själva. Props lägga en del av nedsänkning till spelet som gör det lättare att stanna kvar i karaktär och fokuserad . Addera 3

Lägg humor . Dungeons & Dragons behöver inte vara blodigt allvar hela tiden . Även härdade äventyrare njuta av en god skratt då och då . Överväg att lägga till en snobbig icke – spelare tecken ( NPC ) , en dum quest eller några skämt i karaktär för att lätta upp stämningen .
4

Var flexibel . Oavsett vad du hade planerat , är de tecken som går att hitta ett sätt att kringgå det . När de går av rälsen , försök inte att tvinga dem tillbaka till din tomt . Försök att rulla med vad de ger dig , anpassa din berättelse så att den passar deras handlingar . Om de döda din huvudsakliga skurk innan du tänkt , till exempel, inte fuska rullarna för att göra det omöjligt . Ersätt honom med en underhuggare som fick befordrad , en släkting ute efter hämnd , eller en kabal av guider som söker för att fylla det maktvakuum kvar av hans tidiga bortgång .
5

Skapa stämning . Använd musik , ljus -och ljudeffekter för att förmedla den rätta atmosfären . Om situationen är tänkt att vara skrämmande , dämpa belysningen och sätta på lite kuslig musik eller ljudeffekter för att få spelarna i rätt sinne . Filmljud , i rätt genre , är idealiska för detta .
6

Ta reda på vilken typ av spel dina spelare är intresserad Om dina spelare är ute efter en bra kamp , inte ger dem en serie av NPC att prata med. Om de föredrar rollspel , inte slå dem med våg efter våg av kobolds . Om de föredrar en utmaning , ge dem en . Om de inte vill att tecken döden att vara ett alternativ , inte låta dem dö . Vad dina spelare är intresserade kan ändras från session till session , eller till och med från timme till timme . Om spelarna är uppenbarligen förstöra för en kamp , försöka arbeta en i , även om det bara är ett slumpmässigt möte . Om de stöna när du ringer för en rulle initiativ göra kampen lättare och gå vidare till nästa rollspel möter.
7

Ta hobby på allvar . Rollspel är en hobby som kan dra nytta av att studera och förstå den. Lyssna på rollspel podcasts , läsa rollspel spelbloggar. Eller köp en bok som tar upp äventyr idéer , tips för att hantera problemspelare, och sätt att vara flexibel
8

Bli en del av laget – . D & D är inte en tävlingsmatch . Det är inte tänkt att vara ett prov på skicklighet mellan spelarna och Dungeon Master . Ditt mål , som en fängelsehåla herre , bör vara att se till att berättelsen är bra och att spelarna har en bra tid . Det är inte att besegra dem i strid, överlista dem med pussel eller hindra dem från att lyckas .
För spelare
9

investeras . Ett visst mått av buy-in från spelarna är nödvändigt för alla att ha en bra tid . Försök att stanna i karaktär när rollspel möten .
10

uppmärksam . Inte spela spel medan du är på telefonen , bedriva sido samtal eller skicka SMS medan spelet är i session . Det distraherar de andra spelarna och bryter stämningen .
11

Var en god spelare . Inte monopolisera dungeon mästarens tid eller uppmärksamhet . Ge andra spelare chansen att glänsa . Försök att engagera andra spelbara karaktärer med hjälp av i – karaktär skämten när festen är mellan möten .
12

Ta tomten kroken . I ett rollspel , kan spelarna göra vad de vill , men det betyder inte att de borde. Om Dungeon Master har tydligt gett dig en tomt krok , inte undvika det bara för att du kan. Aktivt undvika historien kommer bara omintetgöra dungeon master och de andra spelarna . Detta betyder inte att du inte kan avvika från den planerade äventyr , men om gruppen är tänkt att rädda en prinsessa , inte föreslå något annat .
13

Var kreativ . I stället för att tala om för Dungeon Master som du vill träffa trollet med din hammare , beskriv hur du svingar det , där du siktar och vad du säger när du gör det . Om du försöker att sweet -talk en icke – spelare tecken till att ge dig en rabatt , berättar Dungeon Master vad du säger till den nationella folkkongressen i stället för att berätta för honom att du vill rulla diplomati .

Kommentera