Anvisningar för Kinaschack

Kinaschack är baserad på den amerikanska – skapade spelet Halma . Kinaschack spelas på en sexgradig stjärna styrelse och kan ha 2-6 spelare . Det första spelet av kinesiska pjäser som publiceras i USA kallades ” Hop Ching Checkers ” 1928 av J. Pressman & Co Namnet Kinaschack användes strax efter . Utrustning

spelplanen är en sexuddig stjärna som består av en serie av hål . Det finns 10 hål i varje punkt av stjärnan. Centret är en hexagon med fem hål på varje sida , och rader av hål på insidan . Sex olika färgade uppsättningar av 10 pinnar eller kulor är spelpjäserna .
Förberedelser

kinesiska pjäser kan spelas av två , tre , fyra eller sex spelare . När du ställer upp , sätter varje spelare upp sina pinnar i ett hörn av stjärnan ( triangeln ) mitt emot en annan spelare . Om det finns tre spelare , som inrättades pinnar i varannan triangel . Varje spelare använder 10 pinnar av samma färg . Addera Mål

Målet med spelet är att vara den första spelaren att flytta alla sina pinnar över styrelse och i den motsatta triangeln .
Play

Kasta ett mynt eller rulla en tärning för att avgöra vem som börjar . Spela börjar med att flytta en pinne till en intilliggande hål . Detta avslutar tur . När pinnar blivit placerade , kan en spelare hoppa över en annan pinne att flytta längre . Flertal humle kan göras i ett enda varv , så länge som det finns intilliggande pinnar att hoppa över. En spelare kan inte hoppa över mer än en pinne i en hop . Det kan vara möjligt att flytta hela vägen över hela linjen i ett enda varv med en serie av humle .
Skillnad spelet pjäser , är pinnar aldrig bort från brädet , även när de hoppade över . Pegs kan röra sig i någon riktning i styrelsen , men när de är i den motsatta triangeln , kan de inte flytta tillbaka utanför den.
Finish

Den första spelaren att fylla alla destinations hål med sina egna pinnar vinner , slutar spelet.
Ibland kan en spelare välja att blockera genom att vägra att flytta sin peg från sin startpunkt , vilket gjorde det omöjligt för en annan spelare för att fylla hennes destination hål . Bestäm innan du startar spelet hur man hanterar detta resultat . Alternativen är :
– En spelare vinner när alla tillgängliga destinations hål fylls
– En spelare redo att vinna med alla tillgängliga destination hål fyllda har rätt att byta den blockerande pinne med en av sina egna . .
– Låt blocket som juridisk pjäs Addera
.

Kommentera