Om antikt porslin Värderingar

Antik porslin omfattar ett brett spektrum av stilar och tillverkare . Det tar en expert för att fastställa det verkliga värdet av en bit , men insamlaren kan lära sig grunderna och vet tillräckligt för att hjälpa henne att fatta ett beslut innan hon bestämmer vad och hur mycket att hämta . Historia

Den första kända utseende porslin är i Kina någon gång under Tangdynastin ( 618-907 e.Kr. ) . Konsten sprida sig till andra delar av Asien , nämligen Korea och Japan , i 10: e århundradet . Den första europeiska porslins producerades i Florens, Italien i den sista delen av 16-talet och spred sig till England , Tyskland och Frankrike .
Typer

Det finns många tillverkare av fint porslin , men några av de mest kända och värderade produktlinjer är Kakiemon från Japan ,
Spode och Worcester från England , Meissen och Dresden från Tyskland och Limoges och Sevres från Frankrike . De flesta är namnen på tillverkarna ; Men vissa, som Dresden och Limoges , se områden och är stilar som gjorts av olika företag . Addera Identifiering

Det viktigaste att titta på när identifiera en bit av antika porslin är krukmakarens märke. Varje del kommer att ha ett märke på undersidan visar företagets namn och en kod på . Märket ändras med jämna mellanrum. Exempelvis har de berömda Hummel figuriner gjorts sedan 1935 och märkena har ändrats åtta gånger : 1935 , 1950 , 1957,1964 , 1972 , 1979 , 1991 och 2000 Många gånger kommer imitation stycken inte har rätt märke.
funktioner

en värderingsman kommer att ta två delar av en porslinsstyckei beaktande : . sällsynthet och skick

Rarity bestäms på två sätt . Märket kommer att berätta hur många bitar gjordes och var du pjäs står på raden . Till exempel, om ett märke lyder ” 125/9 , ” det innebär att endast 125 stycken gjordes , och att din var den nionde . Det sänker din siffra, desto bättre . Det andra sättet att avgöra sällsynthet är att utvärdera hur många är kvar och hur många är på marknaden .
< P > Tillståndet beror på åldern av verket . Äldre stycken kan visa mer slitage utan att påverka det värde som det skulle på en nyare pjäs. Dessutom har inte alla bitar komma ut ur formen i perfekt skick. De kan ha defekter som för många luftbubblor ; eller, om pjäsen var en av de sista som gjordes , detaljerna kanske inte är så som det definieras i de tidigare. Krukmakarens varumärke har vanligtvis en paus i det för att identifiera pjäsen som ofullkomliga .
Överväganden

Alla har porslin i sitt hem i en eller annan form . Det är ett vardagligt objekt : te-apparater , servis och en staty vidare genom generationerna kan alla göras av porslin . Men inte alla anser att bli en samlare , eller ens ha bitarna hon äger värderade . Det är något att ta under övervägande : Den del du tar för givet kan vara värt en rejäl summa Addera
.

Kommentera