Kinesiska Marmor Spelregler

Kinaschack , trots marmor brädspel namn , först patenterades 1892 av den tyska spelföretagetRavensburger . Leken publicerades ursprungligen under namnet Stern – Halma , efter den amerikanska brädspel Halma , som använder liknande gameplay , men det ändrades till Kinaschack 1928 att hålla med stigande intresse i allt som härrör från östra Asien . Flera tillverkare började skapa Kinaschack styrelser under 1930 och Milton Bradley Co äntligen fick patent på Kinaschack 1941 . Supplies

Kinaschack spelas på ett bräde i form av en sex – pekade stjärna . Det inre av stjärnan är i formen av en hexagram med 61 hål , är varje sida av sexkanten fem hål långa . Varje punkt av stjärnan är i form av en triangel med 10 hål , och fyra hål skapa varje sida av triangeln . De spelbrickor består av sex olika färgade uppsättningar av 10 kulor vardera .
Setup

Kinaschack kan spelas med sex , fyra , tre eller två spelare . När man spelar med sex spelare , börjar varje spelare med alla 10 kulor i en av de sex punkterna i stjärnan . När du spelar med två spelare , spelarna startar spelet med sina kulor i punkter som är mitt emot varandra . När du spelar med fyra spelare , börjar varje spelare i en punkt inför en annan spelares startposition . När du spelar med tre spelare , börjar varje spelare med sina kulor i en punkt på samma avstånd från båda andra spelarna .
Spel

Genom hela spelet , varje spelare turas flyttar en enda marmor av sin egen färg . Kulor kan flyttas till ett angränsande utrymme , eller att de kan göra ett eller flera humle framför andra kulor. En hop utförs genom att flytta en kula över en intilliggande marmor och in i hålet direkt bortom den ( bitar är inte bort från brädet när hoppande ) . Efter en hop utförs , har en spelare möjlighet , men krävs inte , att hoppa över fler pinnar , om tillfälle ges . Marbles kan röra sig i alla riktningar och kan hoppa över motståndarens kulor eller din egen . När ett stift har nått triangeln motsatt deras utgångsläge , kan det emellertid inte förflyttas ut ur den triangel, endast inom den. Addera vinnande

Målet för kinesiska Checkers är att flytta alla 10 kulor över hela linjen på motsatt triangeln . Den första spelaren att ta alla sina kulor från sin start triangel till den motsatta triangeln förklaras som vinnare . Addera

Kommentera