16th Century Womens klänning

På 16-talet , en kvinnas klänning oftast bestod av två separata delar , livstycket – anges på tiden som ” kropp ” eller som ” ett par av organ ” – och kjolen , så kallade ”en kjortel . ” Dessutom har en klänning ofta bärs över klänningen , och kläderna skulle kompletteras med någon form av ruff eller krage . Material som används skulle omfatta ull , vävd siden och sammet , ofta konstfullt broderade . Bodice

Med vistelser på trä eller valbarder – kallade ” busks ” – insatta i sitt foder , livstycket var styv i sättet av en korsett. Midjan var pekade på framsidan , och halsen skulle vara antingen hög eller låg och offentlig . Bodices vanligtvis skulle fästa ner vänster sida med ett antal krokar .
Skirt

En stor , fackling , starkt jobbat kjol var den dominerande inslag i 16-talet kvinnans klädsel . Det skulle antingen vara uppburna på kjolar eller draperas över en ” farthingale ,” en underkjol konstrueras med användning av en serie av bågar av säv, tråd eller valbarder . Tratt , kupol och klockprofilerallt skapats på det här sättet .
Kappor

En klänning bars över klänningen i formella sammanhang eller att parera dåligt väder. Kappor kom i två former. Den lösa flytande sort kramade axlarna tätt , och minskade därefter bort till endera sidan och lämnar den främre delen av skörtet synlig. Det nära arbetsföra klänning monteras tätt till midjan , blossade sedan över kjolen . Båda typer av klänning hade vanligtvis en stående krage

Brushanar och Koppel

del kvinnor skulle bära en höghalsad chemise – . En sorts blus – toppat med en krage . Andra kan ha en stor , separat ruff på samma sätt som män i perioden . Detta skulle kunna kombineras med en lågt skuren urringning genom tillsats av en ” partlet ”, en fill-in sektionen av spets. Också populärt var ” Rebato , ” den trådbundna kragen stiger upp ur halsen ; dessa var ibland trimmas med spets och pärlor . Addera

Kommentera