Hur man beräknar THACO

För att förenkla Advanced Dungeons & Dragons ( AD & D ) regeln för 2: a upplagan av spelet , spelet designers utvecklat ett nytt system för att bestämma träffar landade på motståndarna under strid . THAC0 , att träffa rustning klass 0 , tillät en enkel beräkning för att bestämma träff chanser som bygger på en spelare karaktärs THAC0 nummer . Detta var antalet en spelare som behövs för att rulla för att slå en motståndare med ett pansarklass0 . Att veta detta nummer , kan spelare i den 2: a upplagan enkelt avgöra rullen som krävs för att slå andra pansar klasser , förneka behovet att slå upp varje träff rulle på ett diagram under gameplay.Things du behöver
AD & D 2nd Edition Dungeon master Guide
AD & D 2nd Edition Player handbok
AD & D 2nd Edition Monster Manual
Visa fler Instruktioner

1

Öppna AD & D 2nd Edition Dungeon master Guide och vänder sig till kapitel 9 , kapitlet ” strid” . Leta tabellerna 37 , 38 och 39 för att konsultera vid beräkning THACO .
2

Hitta spelarklassgruppenpå vänster sida av tabell 38 , ” Beräknade THAC0S . ” Varje specifik karaktär klass omfattas av en av de fyra grundläggande grupper , Priest , Rogue , Warrior och guiden Rådfråga AD & D 2nd Edition Player handbok för att avgöra vilken grupp spelarens karaktär faller under . Flytta till höger längs bordet tills du hittar spelarens nivå . Antalet listade under nivån är spelarens karaktärs THACO . Att slå en motståndare med ett pansarklass0 , måste du rulla detta eller ett högre nummer på en 20 -tärningen . Spelar klass och nivåerna är noterade på spelarens teckenblad. Addera 3

Använd Tabell 37 , ” THAC0 Advancement ” för spelar över erfarenhetsnivå på 20 . Leta upp teckengrupp . Använd kvoten under ” Förbättring Rate Points /Level ” att modifiera karaktärens THAC0 för varje nivå över 20 . Exempelvis ett förhållande på 1/3 betyder att du subtraherar en THAC0 punkt för varje tre nivåer intjänade . Så en guide med en THAC0 av 14 på nivå 19 , har en THAC0 av 13 på nivå 22 .
4

Applicera några THAC0 ändringar på grund av externa effekter innan rulla tärningarna . Vanliga ändringar beror på stava effekter som förändrar synen , eller styrka eller magiska föremål och vapen som bärs av den karaktären . För varje + att slå , tillsätt 1 till rullen på tärningen för att avgöra om spelaren gör sin THAC0 rulle , för varje negativ förändring , subtrahera 1 från tärningarna .
5

Använd Tabell 39 , ” creature THAC0 ” i beräkningsgrunden THAC0 av varelser . Hitta träff tärningar med varelse på bordet. Hit Dice listas under varelse statistik och beskrivningar i den 2: a upplagan AD & D Monster handbok . Numret nedan den ” Hit Dice ” kolumnen i tabellen är varelsens THAC0 . Vissa varelser har ändrat träff tärning på grund av särskilda omständigheter , till exempel ledarskap eller champion roller . Ofta denna modifiering omfattar ytterligare tärningar som läggs till de vanliga varelse priser . Lägg till en extra träff tärningarna till monstrets THAC0 på bordet om varelsens modifieringen är tre tärningar eller mer . Ändra listade slog tärning som du skulle spelarens THAC0 grund av yttre faktorer innan du gör ditt kastet . Addera

Kommentera