Hur man gör en 3D PC spel

PC-spel med 3D- element simulera hur det mänskliga ögat ser . De förlitar sig på kodbibliotek vars funktioner omvandla och visa virtuella objekt i 3D- rymden . Att skapa 3 – D-spel för din dator förlitar sig på programmering som uppmanar dessa kodbibliotek , av vilka många är fritt tillgängliga . Även om det är möjligt att göra en 3D- spel från grunden genom att läsa tutorials , kan du också lära dig hur faktiska spel görs genom att studera deras källkod . Göra 3D- PC-spel ger dig fullständig kontroll över miljön , karaktär och andra element i ett spel . Instruktioner
1

Spela ett open source spel som Scrabble3D eller FreeOrion , sedan hämta källkoden. Webbplatsen du hämtade den körbara spelet från att ha en länk till en zip , tjära eller annan arkivfil hålla spelets källfiler . Köpa 2

Extrahera spelets individuella källfiler från den nedladdade arkivfilen . Läs din arkivering programmets bruksanvisning för detaljerade instruktioner om utvinning .
3

Öppna en ordbehandlare , sedan ladda in i ett av de källfiler som du extraherade . Välj en fil vars namn tydligt förklarar vad filens funktioner gör. Exempelvis GameBoardManagement.c eller PlayerAttributes.java är bra kandidater .
4

Läs varje rad i källfilen , inklusive alla kommentarer . Kommentarer visas ofta efter ett semikolon , har syntax och stavning av vanligt tal och avslutas med karaktärer som ” /* ” eller ” ’ ” . Skriv ny källkod kommentarer som förklarar de uttalanden som du förstår . Upprepa detta steg för de återstående källfilerna .
5

Kompilera 3D- spelets källkod med hjälp av ett gratis kit gjorda för det språk din spelets källkod skriven i . Exempelvis får Java utveckling kit för Java-spel eller GCC kompilator för spel skrivna i C eller C ++ kod. Läs satsens dokumentationen för detaljerade instruktioner om att sammanställa .
6

Gör en ändring till en av källstråkeller numeriska konstanter för ett uttalande som du förstår . Till exempel , ändra 50 till 100 i rapporten ”om warrior [ i] .hasGold sedan warrior [ i] .points + = 50 ; ” .
7

Kompilera och kör den modifierade spelet . Om ändringen du gjorde inte fungerar som du förväntat dig , notera detta i källkoden kommentaren sedan ändra en annan konstant. Att göra små ändringar i källan verifierar din förståelse för spelet. Addera

Kommentera