Kartong Brädspel till Science klasserna att göra

Att låta eleverna skapa krigsspel för sin vetenskap klass kan ingjuta större intresse för ämnet som lärs ut. Det kan göra forskning för spel uppgifter roligt och till och med uppmuntra en del att göra ytterligare forskning utöver den omfattning som behövs . Det skapar en aktivitets eleverna får ägna sig åt efter avslutad tilldelade arbete under hela året . Skapa krigsspel kan vara en enkel fråga om substitution och /eller kreativitet. Kemi Scrabble

Den grundläggande spelplanen är ett rutnät för att lägga ut spelplattor. Skär ut kartong rutor (plattor) och märka dem med de periodiska element och siffror. Tilldela värden till varje element eller nummer baserat på hur vanligt det elementet eller nummer används i kemiska formler . Ställ regler marken för varje spel . Till exempel, om en enhet är gjort på stenar och mineraler, tillåter endast de typer av formler i spel. Studenter kan få en dag för att forska och skriva upp sina egna ” lathund ” av kemiska sammansättningar för vilken sten eller mineral de kan komma på . Spelet spelas som Scrabble .
Solsystemet

spelplanen har solen i centrum och 11 tomma omloppsbanorför planeter och dvärgplaneter Pluto , Eris och , som delar 11: e bana , Haumea och Makemake . Spela bitar är alla utskurna rundor ( samma storlek för enkel användning ) . Varje omgång är märkt med namnet på en planet eller måne . Eventuellt kan du lägga in flera omgångar märkta ” asteroid ” till asteroidbältet . För spel , behöver du ett par 6 – sidiga tärningar . Varje planet och månen har ett poängvärde baserat på graden av svårighet att placera den på sin bana . Förvara rundor skakades i en påse. Börja spela med alla slumpmässigt dra tre stycken . Uppspelningen startar med den som har dragit den största planeten . Vid behov , fortsätter en runda dra bitar tills en planet dras . Den första spelaren kastar tärningarna . Spelaren kan använda antingen det tal från en die ( hans val ) eller summan av båda tärningarna för att flytta en pjäs . Numret måste vara det exakta antalet för att placera en av sina planet föremål på rätt bana . Till exempel är en rulle av fem krävs för att placera Jupiter den femte bana. Det kan vara från en fem på en tärning eller från sammanlagt fem på båda tärningarna . ( Om du använder asteroider , och för dvärgplaneten Ceres , är en rulle av fyra eller fem krävs som asteroidbältet ligger mellan Mars och Jupiter . Det innebär asteroider är lättast att placera och skulle bara vara värt en poäng . Ceres kan vara värt två bara för att det är en unik del ) Punkt värden kan placeras på följande sätt : . Kvicksilver ( i första bana ) och Haumea och Makemake i den 11: e bana skulle vara svårast att placera , så de är värda åtta poäng vardera . Eris, i 10: e bana , är sju poäng. Venus och Pluto är värda sex poäng vardera . Jorden , Mars och Neptunus skulle vara värt fem poäng vardera . Jupiter och Uranus är fyra , medan Saturnus kommer in på tre punkter . Alla månar har samma värde som tillhörande planeten som de måste nå samma bana . Däremot kan en måne inte placeras i omloppsbana tills efter planeten är där. Om en spelare slår en 12 , kan han byta en av sina ospelade stycken för en annan spelares ospelade bitar eller han kan använda rullen som ett wild card och placera en av sina pjäser i rätt bana . Vid slutet av varje rulle och efter en pjäs har spelats (förutsatt att spelaren slår ett nummer han kan använda ) spelaren drar en annan spelpjäs från påsen . Spelet fortsätter tills alla bitar har dragits ur påsen och en spelare har placerat alla sina bitar . Vid denna tid , spelaren med den högsta poängen vinner .
Quirks

1980 , ett spel som heter Quirks kom ut . I Quirks , tävlade spelare mot varandra i utveckling en växt , en växtätare och köttätare i övre och nedre nischer för dominans med tanke på den rådande klimatförhållandena ( som också utvecklats som spelet fortskred ) . Få en kopia av spelet och låt eleverna göra sina egna växt-och djurstyckenför spel . Ge varje elev en förteckning över växter och djur (inklusive insekter och fisk ) som hon är ansvarig för att få digitala fotografier .
Samla fotografierna kan vara en del av en vetenskap utflykt till djurparken , kan det kräver studenterna att gå ut letar efter insekter i sin gård på egen hand , eller det kan kräva dem att lära sig vad träd och växter växer runt dem för att lokalisera de rätta på sin lista .
Använda Photoshop ( eller liknande programvara ) , storlek bilderna för att matcha tre -card -sized animaliskt eller vegetabiliskt bild. ( Matcha verkliga spel storlekar så att du kan använda dina elevers kort som expansionskort . ) Innan du skriver ut bilden , lägga in lämpliga numeriska värden längs bildsidanför spelet . (Tips : . Använd liknande bilder i spelet för att välja lämpliga värden ) sedan skriva ut bilden på kartong och klipp bilden i tre delar
för datavetenskap

. för en datavetenskap klass , istället för att skapa spelplanen på kartong , ta in gamla ( och speciellt ovanliga ) spel styrelser och har grupper av elever utveckla ett program för att simulera brädspel . För enklare spel , lag om två verk . För hårdare spel , får lag av fyra krävas . Låt inte lagen göra samma spel , som varje lag måste ständigt referera till styrelsen och dess bitar . Addera

Kommentera