Hur man beräknar Attack Modifikatorer i Pathfinder

För att avgöra om en attack är lyckad eller inte , måste du jämföra attacken poäng till pansarklassmålet . Om attacken poängen är högre än den rustning klass av målet, då attacken var framgångsrik. Om attacken poängen är lägre , då är det en miss. För att bestämma attacken poäng, först rulla en d20 . Lägg din attack modifier . För att beräkna attack modifier , måste du lägga till och /eller dra ifrån ett antal olika modifierare baserat på förmåga poäng, storlek , stava effekter och externa variabler . Instruktioner
1

Hitta din bas attack bonus ( BAB ) i tabellen anges i varje tecken klass avsnitt av Core Rulebook . Generellt fighter tecken – kämpar, barbarer , kommandosoldater , paladins – börja med en BAB av en på nivå ett och framsteg på ett per nivå : Medan icke – fighter tecken – trollkarlar, skojare , präster , druider , barder – börja med en BAB noll på nivå ett och utvecklas långsammare .
2

Lägg din styrka modifierare att närstridsattackeroch din skicklighet modifierare till varierade attacker . För att beräkna din förmåga modifier , dela upp din förmåga poäng med två , avrunda nedåt och sedan subtrahera fem . Till exempel , en förmåga poäng på 18 eller 19 får du en modifierare av fyra. Addera 3

Lägg din storlek modifierare . De flesta spelbara raser är normala storlek , medan halflings och tomtar är små . Normalstora tecken har en storlek modifierare på noll : Även små tecken har en bonus på en . Se storleksmodifieringsdiagrammet ( sidan 179 av Core Rulebook ) för en komplett lista med storlek modifierare .
4

Lägg intervallet straffet till en varierade attack . Om målet är inom den listade intervallet av vapnet , kommer detta antal att vara noll. Om målet är längre bort än intervallet listade , lägg sedan till en negativ två intervall straff för varje rad enhet avståndet mellan skytten och målet. Exempelvis har en kort – båge ett intervall av 60 meter. Om målet är 80 meter bort , så finns det en rad straff av negativ två. Om målet är 125 meter bort , är straffet negativ fyra .
5

Lägg några vapen eller objekt bonusar .
6

Lägg några bonusar från vapen utbildning , om tillämpligt . Vapen utbildning lägger ett plus ett att slå bonus för en utvald grupp av vapen – . Såsom yxor , tunga blad , lätta knivar , armborst och slagor
7

Lägg några andra attack rulle modifierare som är tillämpliga . Tabell 8-5 på sidan 195 av Core Rulebook listar möjliga attack modifierare . Några exempel på attack bonus inkluderar Flanking ( +2 ) , Invisible ( +2 ) och högre mark ( +1 ) . Några negativa attack modifierare Bländad ( -1 ) , Shaken ( -2 ) , Prone ( -4 ) , och Intrasslad ( -2 ) . Addera

Kommentera