Spelet ” Roblox ” tillåter spelare att programmera nivåer i spelet världen med skript händelser och föremål . Några av de mest underhållande händelserna är de som interagerar med aktörer , såsom icke – spelbara karaktärer som byter dialog eller ett utlöst händelse som inträffar när spelaren utför en specifik åtgärd . En sittande händelse är ett skript som hela tiden kontrollerar om spelaren sitter , och sedan utlöser väntar koden när den upptäcker att spelaren sitter . Instruktioner
1
Öppna ” Roblox ” studios .
2
Skapa ett objekt i spelvärlden genom att dra en tegelsten från fliken Objekt till höger på skärmen i spelvärld . Addera 3
Expandera fliken Arbetsyta till höger på skärmen för att komma åt mappen på objektet som du skapade .
4
Expandera objektets mapp att lokalisera ” Script . ” Öppna Script för att komma åt tegel kod .
5
Lägg till följande rader med kod i script:
game.Workspace.Player.Humanoid.Seated:connect(function()
print(”Seated”)
end)
This kodrad är avtryckaren , som bara aktiverar den sittande händelsen .
6
Lägg några rader kod du önskar efter detta avsnitt för att skapa resultatet av den sittande händelsen . Du kan programmera en servitris anländer för att ta spelarens order , en katapult lanserar spelaren över kartan eller något annat som du kan tänkas föreställa . Addera