Skillnaden mellan Bicubic & Bilinjär

Bitmaps , till skillnad från vektorgrafik , ger inte tillräckligt med data för att skala en bild utför — om du försöker att göra bilden större , är mer data som krävs än de bildpunkter som ursprungligen spelades in . För att komma runt detta , gör bildstorleksändring användning av en teknik som kallas ” interpolation ” — försöka ” gissa ” de saknade pixlar baserat på färgvärdena för sina grannar . Två interpolationstekniker , bikubisk och bilnear , är särskilt vanliga i bildbehandling . Bikubisk vs Bilinjär

Bilinjär interpolering är en relativt enkel teknik , inte mycket mer komplicerat än ” närmaste granne ” interpole — där pixel luckor fylls i genom att helt enkelt kopiera närliggande pixlar . För varje ” saknas ” pixel ( bildpunkterna som måste skapas för att spränga bilden ) den bilinjär metoden tar de fyra punkter som är närmast på de diagonala hörn , och medelvärden deras värderingar ut att producera mitten pixel . Bikubisk interpolation , däremot, tar inte bara de fyra närmaste diagonala bildpunkter , men deras närmaste punkter samt , för en summa av 16 pixlar .

Fördelar med Bicubic Interpolation

Eftersom alla interpole metod förlitar sig på att uppfinna nya data , är lika trogen mellan interpolationstekniker något ändrade bilden i form av rå informationsinnehåll. Skillnaden främst ligger i hur bilden uppfattas av betraktaren , och eftersom bicubic interpolation använder sig av mer data , dess resultat är generellt smidigare . Bikubisk interpolation ger jämnare kurvor än bilinjär interpolation , och introducerar färre ” artefakter ”, eller bildpunkter som sticker ut så iögonenfallande försämras den uppenbara kvaliteten på bilden .
Computational hastighet

ökad jämnhet bicubic interpolation kommer vid en betydande kostnad i form av behandlingstid ; de algoritmer och formler som används för bikubisk metod är mycket mer komplex. Således , medan bilinjär interpolation är ganska snabb och kanske inte så mycket långsammare än närmaste – granne beräkningar , är bicubic interpolation långsammare , ibland med en storleksordning . Detta gör Bikubisk interpolation mindre önskvärd i situationer där hastighet är det väsentliga eller läggas jämnhet av den slutliga bilden är inte lika viktigt .

Applikationer

När du behöver för att öka storleken på en bild och tiden är inte viktig — till exempel , om du gör utskrifter från en digitalkamera på din egen tid — bicubic interpolation ger jämna resultat som uppfattas vara av en högre kvalitet. Däremot kan det faktum att den använder fler pixlar vara en nackdel när bilden håller på krympt , snarare än större , eftersom det innebär också att fler pixlar kasseras eller ändras . I dessa fall kan det jämförelsevis mindre antal pixlar anställda av bilinjär metoden ger resultat som är mer tilltalande för ögat , med färre artefakter . Addera

Kommentera