Regler för Kinaschack

Spelet av kinesiska pjäser uppfanns i Tyskland baserat på ett spel från 1880-talet som kallas Halma . På 1920-talet fanns det mycket intresse för orientalisk lore , så två amerikaner som heter spelet kinesiska pjäser i linje med införandet av mah – jong och upptäckten av Tutankhamuns gravar i samma decennium . Reglerna för kinesiska pjäser är lätt att lära sig . Spelet kan spelas av två , tre , fyra eller sex spelare . Spelar utrustning

De kinesiska pjäser spelar styrelse har en sexuddig stjärna , med varje punkt målade en annan färg . Vanliga färger som används är vitt, svart , grönt , rött , blått och gult , men styrelsen kan ha någon kombination av färger så länge de är lätta att urskilja . De spelbrickor kan vara nästan vad som helst , beroende på vilken typ av skiva du använder . Pinnar och kulor är typiska bitar , men större skivor kan ha skivor liknar checker bitar . Uppsättningen av sex spel tokens blir samma färger som de stjärnpoäng .
Setup

Ställa upp spelet tar bara några minuter . För två eller fyra spelare , alla plockar en punkt , att se till att varje spelare är mittemot en motståndare . Med tre spelare , spelarna är på stjärnpoäng på samma avstånd från varandra . Varje spelare väljer en färg och placerar spelbrickor på sina respektive stjärnpoäng . När alla är redo , singla slant för att se vem som går först eller komma överens om en person som gör första draget . Addera Spelets

På varje tur , en spelare flyttar en spelpjäs till en intilliggande hål eller hoppar över en annan pjäs . När den biten är klar att flytta eller hoppa , är det tur över . Hoppande bitar kan ske förrän spelarens token inte kan hoppa längre. Det är möjligt att starta i den ursprungliga triangeln , hoppa bitar och hamnar i motsatt stjärnpunkten. Det är tillåtet att hoppa motståndarnas stycken samt din egen . Du kan också manövrera runt någon del av styrelsen , inklusive outnyttjade stjärnpoäng och motståndarens trianglar . Tänk på att ingen pjäs tas bort från brädet och när en pinne eller marmor når motsatt triangel , kan bitarna bara flytta inom sektionen .
Vinnande

den första personen att flytta alla sina bitar i motsatt triangeln vinner spelet . Men om en av motståndarens pjäser blockerar sista hålet en spelare behöver för att slutföra spelet , kan spelaren byta ut bitarna . Denna regel bör man komma överens om i början av spelet eftersom det är tekniskt inget olagligt om en motståndare lämnar sin bit för att blockera en motståndare . Addera

Kommentera