64 Bit Vs . 32 Bit Gamers

Under den femte generationen av spel hem konsolen system i slutet av 1990 , fanns det två skolor av tanke : format och lagringsutrymmevs grafik och laddningstider . Systemen vid denna tidpunkt var 32 bitars eller 64 bitars system . Detta hänvisar till den grafiska kraften i tekniken bakom spelen , med idén att ju högre bit räkningen , desto bättre grafik. Den sjätte generationen ( 128 bit ) släpptes 1998 . Främsta utmanare

Även om det fanns flera spelkonsoler kring detta 32 och 64 bitars eran , tappade mest ut tidigt från bristande stöd , med undantag för tre företag . Detta markerade Sonys införande i spelbranschen , samtidigt som Nintendo och Sega har fortsatt med sina kommande system . Dessa var de viktigaste tre utmanare i den femte generationens konsolkrigi USA . Köpa och sälja The 32 bitars system

Den femte generationen av hem spelsystem hade två huvudsakliga 32 bitarsconten; Sega och Sony . Sega släppte sin senaste konsol med Sega Saturn och detta också markerade införandet av Sony Playstation . Båda systemen släpptes 1994 och använt en CD – baserat format . Den största fördelen med CD-formatet var att de kunde hålla mycket mer information , och spelutvecklarehade mycket mer utrymme att innehålla saker , som video cut-scener , symfonisk musik och dialog i sina spel .

64 bitars system

Den femte generationen verkligen haft men en verklig utmanare med 64 bitars teknik . Medan Sony och Sega fokuserade insatser på den nya CD baserad teknik , Nintendo höll starkt till kassettformat som företaget hade träffat framgång med sina tidigare konsoler .

Nintendo 64 släpptes 1996 i USA . Beslutet att hålla fast vid patronformatbaserades enbart på det faktum att CD-formatet för spel fortfarande var relativt ny och hade enorma laddningstider för sina spel . Patroner var bekant formatering för Nintendo och hade nästan inga laddningstider .
Likhet

Både 32 bitars och 64 bitars konsoler hade fokus på ny teknik som inte hade varit ses i spel fram till dess. Ett stort fokus lades på att göra spel har 3D-miljöer . Fram till dess hade fokus legat på linjära plattform spel , för det mesta . Att kunna utforska miljön i någon riktning var revolutionerande på den tiden. Många välbekanta titlar fick 3D ” ansiktslyftning ”, tar tecken införts på tidigare spelkonsoler och ge dem den 3D- behandling .
Winner

Medan den sanna vinnaren av kriget som hände mellan de femte generationens konsoler kan diskuteras bland gamers för alltid , det fanns en klar vinnare i form av stöd , intjänade intäkter och format som godtogs . De 32 bitars skivor vann med överväldigande stöd från fans och utvecklare , som bevisar att enbart grafiken inte var nog att bära ett systems framgång . Nintendo lyssnade till massorna , och med deras uppföljning systemet , följde med tätning . Addera

Kommentera