Vad är en död zon i ett FPS

Den första – person shooter ( FPS ) genre bygger på konceptet att visa dig i spelvärlden genom ögonen på dig – som karaktären i spelet . Istället för att se din karaktär , bara du se hans eller hennes vapen och omgivning , vilket ger en mer engagerande upplevelse . På grund av den konkurrensutsatta online multiplayer aspekt av genren , är mycket viktigt exakt styrning . Spelare spelar första – person shooters , antingen med en mus och tangentbord på en PC , eller med en analog controller på en konsol . Oavsett vilken kontrollmetod som du föredrar , de döda zoninställningarna har en stor inverkan på hur du interagerar med spelvärlden . Beskrivning

första – person shooters , använder du den högra analoga spaken ( på en konsol ) eller mus ( på en PC ) för att titta runt i spelvärlden . En inriktning hårkors , placerad i mitten av din synpunkt , står där din ammunition kommer att påverka när du skjuter ett vapen . Den döda zonen anger hur lyhörda dina kontroller är när du flyttar synvinkel och , med det , hårkorset . Med en liten död zon , kommer dina hårkorset rör sig direkt när du rör musen eller den högra analoga spaken . En större dödzon kräver att du flyttar musen eller analoga spaken längre bort från sin synpunkt vila för att flytta hårkorset på skärmen .
Small Dead Zone

fördelen med en liten död zon är respons. Eftersom det kräver mindre ansträngning att flytta hårkorset , kan du se dig omkring och förvärva mål snabbare samtidigt som du spelar . Du har också mer precision i finjusteringar , till exempel när syftet med ett prickskyttegevär . Nackdelen är att , eftersom kontrollerna är så känslig , kan det vara svårt att hålla hårkorset centrerad på ditt mål när du flyttar . Eftersom spelet plockar upp alla rörelser du gör med musen eller analoga spaken , kan din synpunkt ändras oväntat när du justera din position eller om du skrämd av andra spelare . Addera Large Dead Zone

En större dödzon eliminerar oönskade rörelser som uppstår om kontrollerna är alltför känsliga för din input . Det betyder att ditt mål inte kommer att bli bortskämd om du råkar flytta musen eller analoga spaken något när du har fått ditt mål . Större döda zoner hindrar också problemet med spökbilder ( även kallad vandrande eller drivande ) som kan uppstå när analoga spakarna börjar slitas ut . Eftersom den högra analoga spaken används så mycket i första – person shooters , kan slitaget leda pinnen att inte centrera korrekt . Med en liten död zon , orsakar detta kameran för att snurra runt utan din input . Nackdelen med en stor död zon är att kontrollerna kan känna sig okänslig , speciellt om du är van vid en liten död zon .

Justeringar

På en konsol , det enda sättet att justera den döda zonen för en första – person shooter är genom ”Inställningar” eller ” Controls ” meny av spel som stödjer denna funktion . Om spelet inte tillåter justering av den döda zonen , är du fast med standardinställningarna i spelet och styrenheten . För nuvarande generationens konsoler , har Playstation 3 en mindre dödzon jämfört med Xbox 360 . På en PC , kan den döda zonen justeras inifrån spel som stöds , eller med hjälp av konfigurationsverktyget på musen .

Kommentera