Hur man spelar brädspelet Backgammon

Ursprunget till backgammon går tillbaka uppskattningsvis 5000 år , men även i en ålder av avancerad video gaming detta relativt enkla brädspel fortfarande populär runt om i världen . Faktum är att så många online spelsajteroch även en iPhone app kan intyga , innovation har bidragit till att hålla backgammon relevant , inte tvärtom . Du kan fortfarande spela på gammaldags sätt , dock , och allt du behöver är rätt utrustning och vissa grundläggande spel kunskaper för att få started.Things Du behöver
Backgammon board
Opponent
två olikfärgade uppsättningar 15 pjäser
2 dör varje numrerade från 1 till 6
Dice cup
Dubbleringskub
Visa fler Instruktioner
1

Bekanta dig med backgammonbrädet . Kortet innehåller 24 växelvis färgade trianglar kallas punkter, 12 på varje sida , numrerade från 1 till 24 på en kontinuerlig hästskoformade spåret. Som du kommer att ställas inför mitt emot din motståndare , din yttersta punkt , 24 , blir hans 1 poäng , och vice versa . Poäng 1 till 6 kallas din hemmaplan , punkterna 7 till 12 din yttre styrelse .
2

Samla 15 pjäser av din egen färg ( din motståndare bör göra samma sak ) och ställa in i styrelsen . Placera två pjäser på dina 24 poäng , fem på dina 13 poäng , tre på dina 8 poäng , och fem på dina 6 poäng Addera 3

Gå över målet med spelet : . Att flytta alla dina pjäser till din hemmaplan och ta sedan bort , och ta av , dessa pjäser innan motståndaren .
4

Börja spelet med dig och din motståndare rullar en tärning . Den som rullar ett högre nummer gör det första draget . Om ni båda slår samma nummer , rulla igen förrän olika siffror rullas . Efter den första rullen , ta turas rulla två dö i en tid med någon form av tärningarna kopp för att garantera rättvisa .
5

Flytta pjäser baserade på tärningskast . Siffrorna visas bestämmer hur många punkter, eller kärnor , kan en pjäs framåt ( aldrig bakåt ) och varje die kräver sin egen motsvarande drag . Till exempel , om du kastar en 5-2 som du kan flytta en pjäs två kärnor och en annan pjäs 5 punkter , eller en bricka 2 kärnor och sedan igen 5 kärnor och så vidare .
6

vet vad som rör är lagliga . Du kan flytta en pjäs till en öppen punkt , en punkt endast innehåller dina brickor eller en punkt som är upptagen av endast en av motståndarens pjäser , som kallas en blot .
7

vet vad de ska göra med en blot . Om din motståndare landar på din blot , placera den i mitten av brädan , baren , och gör sitt återinträde din första prioritet . En bricka på barriären ska återinträda i spelet genom din motståndares hemmaplan , i överensstämmelse med en rulle dör . Till exempel , om du kastar en 1-5 kan du placera din spärrad checker på 24 poäng ( din motståndares 1 ) eller ditt 20 poäng ( motspelarens 5 ) , så länge som någon flyttning är laglig .
8

Dubbelkolla reglerna för en rullad dubbel , vilket kräver att du spela siffrorna två gånger . Om du slår en 3-3 , göra fyra separata drag av 3 men du anser lämpligt .
9

Förbered för alla situationer . Om du kan flytta båda dö , gör det . Om du kan flytta endast en av två dör , flytta högre antal om det är möjligt . Om en dör inte från början kunde flyttas men kan vara efter ditt första spel , göra det . Om du inte kan flytta antingen dö , förlora din tur .
10

Få vana vid dubbleringskuben , en stor kub märkt med siffrorna 2 , 4 , 8 , 16 , 32 och 64 . Innan du tar din tur att du kan använda kuben , börjar med 2 uppåt , för att meddela att du fördubblar insatserna i spelet . Din motståndare kan förlora spelet , förlorar den tidigare inställda insatser , eller acceptera det dubbla . Din motståndare är nu i kontrollen av dubbleringskubenom han bestämmer sig för att fördubbla insatserna med 4 , och så vidare upp till 64 gånger den ursprungliga insatsen .
11

Bear bort pjäser . När alla dina pjäser är inom din hemmaplan , ta bort dem genom att rulla en tärning som överensstämmer med den punkt där en bricka bosatt . Om en tärning slås som är större än den högsta punkten på vilken en bricka finns, ta bort en bricka från den punkten i stället . Du behöver inte bära upp en pjäs om en annan regelrätt drag finns .
12

Score spelet. Du förlorar om din motståndare bär av alla sina brickor först . Du drabbas av en dubbel förlust , eller gammon , om du ännu bära av även en pjäs innan din motståndare klar . Du drabbas av en trippel förlust , eller backgammon , om du har ännu att bära bort och har en eller flera brickor på barriären när din motståndare är klar . Addera

Kommentera