Sjätte – Grade spel med Gradskiva

Lärande genom spel är en vanlig strategi som används av barn, deras föräldrar, vårdgivare och utbildare . Att tillämpa denna strategi till geometri fått ett uppsving med matematik pedagogiska forskare Dina och Pierre van Heile . Enligt deras idéer , ” För barn börjar geometri med lek . ” Använda spel hjälper sjätte väghyvlar förstå och använda gradskivor . Klassrumsspel

För klassrummet gradskiva spel , hänvisar läraren till en stor gradskiva så att alla elever kan visa numren . Barnen kan hjälpa till att förbereda genom att göra en överdimensionerad gradskiva och märkning av examina . Läraren och eleverna skapa en mängd olika vinklar eller trianglar från färg kraftigare papper och märka grader på baksidan av papperet . Dessa papper placeras sedan i en låda. De sjätte väghyvlar kan arbeta individuellt , i par , i smågrupper eller i två stora grupper . Med den stora gradskivan visas , läraren eller eleverna blunda och välja ett papper och hålla upp den . De andra eleverna hypotes grader av den valda vinkeln . Kontrollera mätningen , läraren eller eleven har sedan pappret på den stora gradskiva . Eleverna turas om att gissa grader tills alla papper har valts .

Onlinespel

sjätte väghyvlar kan tillämpa och öva sina kunskaper med onlinespel gradskiva spel . Vissa spel , som till exempel ” Angle aktiviteter ” visar en gradskiva , en färgad vinkel och en fråga för studenterna att diskutera . ” Främmande Angles ” ger en fartfylld möjlighet för sjätte väghyvlar att öva sina färdigheter i att uppskatta vinkelgrader. ” Star Gazing ” visar en gradskiva och teleskop pekar ut i rymden . Barnen gissar vinkeln att teleskopet måste flytta för att se en planet .

Art Games

Slå samman konst med gradskivor hjälper sjätte väghyvlar bredda sin förståelse för roller geometrin spelar i att skapa arkitektur och konstverk . Ett spel är att ge studenterna konsthistorieböckereller online-resurser . Eleverna håller sina gradskivor hands , bredvid bärbara datorer eller papperslappar . Att arbeta i små grupper, par eller individuellt , eleverna titta igenom konstböcker och göra anteckningar om de halvmåne eller cirklar de hittar i målningar och byggnader . Eleverna skriver sedan ner namnet på konstverk eller en byggnad, konstnären eller arkitekten , datum , plats och sidnummer i boken . Målet är att hitta fem exempel och sedan presentera för klassen . Vissa arkitektoniska exempel är den romerska Colosseum , romanska valv och skepp av gotiska katedraler . Målningar inkluderar renässansen Fra Angelico s ” Bebådelsen ” Rafael Sanzio , ”som skola av Athens ” och Leonardo da Vincis skiss av mänskliga proportioner relaterade till en cirkel .

Hem Spel

Hem spel hjälpa sjätte väghyvlar tillämpa det de har lärt sig om gradskivor i sina egna hem . Barnen går runt sina hem med sina anteckningsböcker, papper , pennor . De gör anteckningar om vinklar , halvmåne eller cirklar de hittar och platsen . Köket är ett bra ställe att börja , erbjuder runda plattor , klockor och skålar . En bit tårta eller paj erbjudanden mäta möjligheter . Barnen kan också göra anteckningar om saker som borde bilda en halvmåne eller cirkel , men inte gör det . En tömd fotboll eller punktering kan räknas som nonexamples . Barn kan märka en tabell som stenar , mäta objekt och observera att bordsbenet är inte 90 grader . Målet är att hitta 10 objekt som visar en vinkel , halvmåne eller cirkelform och fem objekt som bör överensstämma , men gör det inte. Addera

Kommentera