Handledning för programmering 3D-spel

Videospel i 3 – D tar ett enormt utbud av former, inklusive första – person shooter , skattjakt äventyr och flygsimuleringar. Alla dessa spel har i vanliga visuella element som verkar avta och avancera realistiskt i rymden , mycket som verkliga föremål gör. Du kan göra ett spel med sådana element genom att studera hur ett existerande spel är gjorda , därefter ändra spelets källkod tills det ursprungliga spelet inte längre att känna igen. Programmering av en 3D- spel kan du skapa karaktärer och miljöer utan datorskärm någonsin visades innan . Instruktioner
1

Spela några befintliga 3D- spel, såsom Rigs of Rods , Stepmania eller Big Solitaires 3 – D . Var noga med att välja spel vars källa är öppen , vilket innebär fritt tillgänglig . Köpa 2

Ladda programmeringskod för spelet som du vill basera din 3D- spel på . Du hittar den här koden som ett zip-arkiv på samma plats som du hämtade spelets körbara från .
3

Läs dokumentationen som följer med zip -arkiv , och krafsa ner programmeringsspråket som används att utveckla spelet .
4

Installera en fri källa kompilator för det språk som du skrev i föregående steg . Öppna Watcom webbplats har en kompilator för C ++ program och Oracles Java webbplats har en kompilator för Java-program .
5

Öppna i ordbehandlare varje källa fil i zip-arkivet som du hämtade i steg 2 , sedan läsa varje påstående i dessa filer . Skriv dina kommentarer i källfilen för uttalanden som vettigt för dig . Källfilerna har befintliga kommentarer som förklarar några uttalanden . Använd dessa kommentarer för att lära sig att skriva dina kommentarer . När du förstår alla uttalanden i alla källkodsfiler , kommer du att förstå programmet tillräckligt bra för att göra viktiga förändringar i den.
6

Kompilera 3D- spelets källkod efter att ha läst din kompilator instruktioner .
7

Kör spelet ett uttalande i taget , med hjälp av din kompilator -verktyg för avlusning . När man varje uttalande, skriv ner namn och värden för varje variabel i källkoden filen . Till exempel i ett äventyrsspel som du kan se en hypotetisk variabel som heter ” Player . ” Skriv ner värdena för denna variabel eftersom det ökar eller minskar under spelets utförande . Om du gör det kommer att avslöja hur uttalanden som förändring ” Player ” arbete .
8

Skriv nya kommentarer speglar vad du lärt dig från stega igenom koden . Upprepa föregående steg och det här steget tills du har kommentarer för varje uttalande i källkoden .
9

Ändra ett av de nummer eller noterade textvariabler i en källfil och sedan kompilera och spela spelet , titta för effekten av ändringen . Till exempel , ändra det ursprungliga värdet för Player till 100 i stället för 10 , och lägg märke till hur denna ökade tillgång påverkar en karaktärs beteende.
10

Skriv programmeringskod på allt bredare ändringar i spelet . Till exempel , ändra strukturen på en labyrint från tegel till sten . Din studie av koden i steg sju och åtta kommer att ge den kunskap som behövs för detta steg . Kompilera och testa spelet efter varje ändring .
11

Upprepa steg 10 tills du inte längre kan känna igen den ursprungliga 3D- spel. Att nå detta stadium innebär att du har skapat en ny 3D- spel . Addera

Kommentera