Vad är en SNES System

? SNES står för Super Nintendo Entertainment System , Nintendos andra mass – marknads video – spelkonsol avsedd för hemmabruk . Det är en 16 – bitars konsol med avancerade ljudfunktioner som , under sin storhetstid , var den populäraste konsolen i världen . Under de 10 åren Nintendo producerat SNES , systemet sålt över 49 miljoner enheter världen över . Historia

Nintendo utformade SNES som efterträdare till företagets mycket populära Nintendo Entertainment System , vanligen kallad NES . Nintendo släppte SNES för att kunna konkurrera med andra 16 – bitarssystem på marknaden , nämligen Segas Genesis och NECs TurboGrafx – 16 . Nintendo släppte SNES – även kallad Super Nintendo och Super NES i USA , och som Super Famicom i Japan – 1990 , och fortsatte att sälja systemet i Nordamerika fram till 1999
< . br > Identifiering

SNES är en 16 – bitars konsolen . Den har en anpassad Nintendo 5A22 processor klockad till 3,58 megahertz och byggd kring en 65c816 kärna . Den SNES har 128 kilobyte RAM, 24 -bitars och 8 -bitars adressbussar , en 8 -bitars databuss , klockad IRQ , DMA HDMA och parallell ingång och utgång bearbetning. Till skillnad från de skivbaserade system vanliga i dag , använder SNES egenutvecklade spelkassetter inrymt i hårdplast kapslingar . I USA kom systemet levereras med ett par av styrenheter , alla nödvändiga kablar och adaptrar samt en kopia av ” Super Mario World ” spel . Addera Video -och ljud Specifikationer

SNES visar upp till 32,768 färger , dock maximalt 256 färger visas på skärmen åt gången . SNES stöder upp till 128 sprites och högst fyra bakgrunds plan . Nintendo utrustad SNES med två IC- paket , 64 kilobyte SRAM , 544 bytes OAM och 512 byte av CGRAM . Systemet har stöd för progressiv video upplösningar upp till 512 med 239 bildpunkter , och sammanflätad video upplösningar upp till 512 med 478 bildpunkter . Nintendo därefter infört ett antal förbättrings marker som spelutvecklare kan bygga in i spelkassetter själva , utöka SNES video – processkapacitet . SNES använder en Sony SPC700 ljudprocessor . Den matar ut 16 – bitars stereoljud och har frekvensskalning, ADSR kuvert kontroll , eko och buller. Dess ljudfunktioner vida överskred de av sina konkurrenter.
Spelutveckling och Övrig information

Med de ursprungliga NES , tredje part spelutvecklare måste underteckna exklusiva avtal som förbjuder dem att utveckla versioner av NES spel för andra spelkonsoler . Med SNES , Nintendo upphörde denna praxis . Frånvaron av detta avtal får en mängd nya titlar som ska utvecklas för SNES som redan hade utvecklats för system som Sega Genesis . Som ett resultat , vad snabbt ställa in SNES förutom sin konkurrens var sitt breda utbud av spel . Några av de mer populära spel till SNES , av vilka många fortfarande är välkänd i dag , inkluderar ” Mortal Kombat ” ” Super Mario World ” ” Donkey Kong Country ” ” F – Zero ” och ” Street Fighter ”. Som ett bevis på populariteten av SNES och dess bibliotek av speltitlar, är det värt att notera att en levande datorbaserat SNES emulering samhälle existerar fortfarande som på dagen för offentliggörandet . Addera < br >

Kommentera