Hur man utvärderar japanska träsniderier

Innan du uppskattar hantverket och stil av japanska träsnideri , måste du uppskatta urvalet och de intrikata mönster säd i träet . Oregelbundna och komplicerade mönster i trä är särskilt uppskattad , särskilt cirkulära noppor ( tama – Moku ) , druv noppor ( budo – Moku ) och bambu blad burl ( sasa – Moku ) . Åldern på trä och dess historia är också betydande. Timber nedsänkt i vatten eller begravda i marken under lång tid ( sk jindaiboku eller ” träd från en ålder av gudarna ” ) är särskilt speciell . Först då kan du uppskatta vad det möbelsnickare har gjort med kornen och patterns.Things Du behöver
rudimentära förståelse av japanska träbearbetning
Visa fler Instruktioner
1

Undersök trä , dess säd och mönster . Var den träsnitt masame – dori ( rak korn cut) eller var det skär itame -dori ( cross säd cut ) . Försök att avgöra varför hantverkaren valde denna typ av snitt kontra en annan . Anser korn förbättra formen och strukturen för carving ? Mycket av den uppskattning processen är subjektiva; för ett otränat öga , kan en snidad bit är vacker som det klipptes och vilka spannmåls erbjuder, men en hantverksmästare kan upptäcka nyanser och brister .
2

Bestäm vilken typ av trä som används , oavsett om från barr-eller lövträd . Var och en har sina egna subtila egenskaper . Cedar , tall och idegran är exempel på barrträd , medan mullbär och hästkastanj ( zelkova ) är infödda japanska lövträd . Varje grupp är sub – delas in i inhemska träslag , mjuka träslag och importerade träslag . Vilket gjorde hantverkaren välja och varför ? För att besvara detta måste du kanske fräscha upp skillnaderna och varför man skulle väljas framför en annan . Skålar , till exempel, är traditionellt tillverkade av hårda träslag . Addera 3

Titta på komplexiteten i den snidade trästycke . Om det gjordes från mer än ett stycke trä , är det nödvändigt att titta på hur fint det ” snickeri , ” har åstadkommit . Det finns olika grader av komplexitet som är involverade i att gå med trä . En liten utsirad kosmetika rutan , till exempel, kräver mycket fin och detaljerad tapp arbete, medan en tabell är mycket rudimentära. Inte alla skarvar är tapp heller. Japanska slöjdare använder tekniker inklusive stötfogar ( kant till kant ) och box leder ( rät vinkel) , bekant respektive som hagiawase och kumitsugi lederna . Den finhet av det gemensamma arbetet berättar mycket om skicklighet möbelsnickare . Ibland strukturen avgör vilken typ av joint behövs och ibland hantverkaren designar en bit med avsikt att gå med dem på vissa sätt .
4

Bestäm om träet var blocket – ristade , eller huggen ur ett enda block av trä med hjälp av stämjärn , hyvlar och knivar . Dessa är de mest unika bitar eftersom det är omöjligt att replikera dem . Blockera carving speglar mest konstnärskap , som en möbelsnickare måste göra noppor och spannmål till liv och ” tala ”, och dessutom kräver den största mängden av kreativitet . Den största frågan , ta ovanstående faktorer i beaktande , är om pjäsen tilltalar dig . Det är mycket lik utvärdera måleri . Verk från den kubistiska period kan intriger vissa medan andra ser det som skräp konst .
5

Undersök Moko – zogan ( inlaga ) från ett helt annat perspektiv . Inlagan är helt dekorativa och innebär carving spår eller hål eller bädda sten , elfenben , metall , snäckor och andra träslag att komplettera träsniderier . Den bör lyfta fram skönheten i carving , inte förringa det , och säger en del om konstnärskap och kreativitet i möbelsnickare som skapat verket .
6

Studera så mycket du kan eller bryr sig till omkring den japanska konsten att träsnideri . Det hjälper enormt i din uppskattning av artisteri . Oavsett hur erfaren eller oerfaren du är , som med de flesta sak , är skönheten i betraktarens öga . Addera

Kommentera