Så spelar man Acey Deucey Backgammon

Acey – Deucey är en variant av backgammon som tar mindre tid att spela och förlitar sig mer på tur än det traditionella spelet . Liksom traditionella backgammon , är syftet att vara den första spelaren att ta bort alla sina spelpjäserna från board.Things Du behöver
Backgammon styrelse
15 mörka pjäser
15 ljusa pjäser
2 die

Visa fler Instruktioner
1

Placera 15 färgade brickor från brädet i en hög bredvid motståndare hemmaplan . En spelare hemmaplan är den högra sidan av brädet närmast dem , är den andra spelarens vänstra sidan av brädet som ligger närmast dem .
2

Roll en tärning för varje spelare att avgöra vem som går först . Addera 3

Rulla båda dör när det är din tur att spela .
4

Ange en pjäs på brädet genom att placera den på den punkt i motståndarens hemmaplan som svarar med ett nummer som du har rullat och som inte innehåller två eller flera av motståndarens pjäser . Räkna från kanten av styrelsen , med början på ett och slutar vid sex i steg om ett, mot mitten för att bestämma antalet för varje punkt .
5

Flytta någon pjäs som redan finns på bordet ett antal platser är lika med antalet kärnor på en tärning rullade . Du kan flytta värdet på båda tärningarna med en pjäs om du lagligt kan flytta det nummer som anges på den ena dör först . En pjäs kan flyttas till valfri punkt som inte innehåller två eller flera av motståndarens pjäser.
6

Flytta två gånger för varje nummer som visas när en dubbel rullas . Till exempel, om en dubbel två rullas , kan du flytta totalt fyra stycken , två platser vardera .
7

Spela ett och två normalt när en Acey – Deucey rullas . En Acey – Deucey är alla kast av en eller två. Efter att ha flyttat till ett och två normalt , spela någon dubbel rulle som du väljer , som om den har rullat . Efter att ha spelat det dubbla , rulla igen och spela som vanligt . Om du vid något tillfälle inte kan använda någon del av någon av rullarna eftersom det inte finns några öppna punkter för dina pjäser att flytta till , förlorar du resten av din rörelse för den svängen .
8

Placera motsatta spelarens bricka på muren om någon av dina pjäser hamnar på en punkt som innehåller endast en av motståndarens pjäser . När en spelare har alla brickor på barriären måste komma in dessa pjäser innan du flyttar några andra. Checkers är åter in genom att rulla ett nummer som motsvarar en punkt på motståndarens hemmaplan där dina pjäser lagligt kan landa .
9

Fortsätt att flytta pjäser tills alla 15 av dina pjäser är på din hemmaplan . Du kan inte börja hemtagningen dina brickor tills alla 15 är på din hemmaplan .
10

Bear bort en bricka genom att rulla ett nummer som motsvarar den punkt där den finns , sedan flytta den från brädet . Om ingen pjäs är på den punkt som anges av rullen , då en bricka från en högre punkt måste flyttas det antal poäng som representeras på tärningen . Om det inte finns några sådana pjäser , då en bricka från den högsta punkten med en pjäs om den måste tas bort från brädet .
11

Fortsätt spela tills den första spelaren tar bort alla sina pjäser från brädet och förklaras som vinnare . Addera

Kommentera