Regler Farkle Dice Game

Farkle är ett tärningsspel av lycka och våga ( eller dumdristighet , om du driva lyckan för långt ) . Farkle ursprung är okänd, men det är hundra år gamla , gått från person till person genom generationer . Speltillverkare har paket Farkle vid olika tillfällen . Den senaste versionen , från legendariska spel , använder namnet Farkel och ändrade regler som fanns i flera — kanske otaliga — variationer på flera språk . Folk har lärt sig det här spelet som Zilch , Push din lycka , 10.000 och andra namn . Grundläggande Play Tillvägagångssätt

Farkle är bäst för grupper , även om två kan spela . I stora grupper , kan människor kompis upp för att göra lag .
< P > Varje spelare slår sex tärningar (i vissa varianter , fem ) , försöker göra mål på varandra följande rullar tills han förlorar sin nerv eller visdom råder och han går i pension med poäng insamlade . Efter varje kast , spelaren tar bort minst en die värda poäng , sedan rullar de återstående tärningarna .
< P> Om alla sex tärningarna har gjort mål, kan en spelare antingen gå i pension med poängen eller plocka upp alla tärningarna och hålla rullande .

En rulle med inga poäng avslutar sin tur med ingenting gjorde . Detta kallas en Farkle .
< P > Spela roterar åt vänster tills ett lag eller spelare når 10.000 poäng . Vid det tillfället , börjar en sista rundan där motståndarna gör en sista ansträngning för att tjäna poäng , var och hoppas att ha flest poäng i slutet vinner .
< P > En populär Farkle variant tillåter en spelare att lägga föregående spelarens poäng till hennes poäng på vissa villkor . Om det var icke- poäng tärningar kvar på föregående varv , kan nästa spelare plocka upp dem och rulla dem . Om hon lyckas med att göra poäng på dessa tärningar , tillägger hon poängen för den tidigare spelaren till sin egen och håller rullande , om hon vill . Om hon misslyckas , är hennes tur över .
< P> Med så många varianter av Farkle omkring bör alla aktörer överens om reglerna i förväg.
Basic Scoring

den gemensamma poängregler säger att var och en rullade poäng 100 poäng , varje 5 poäng på 50 , tre 1s tjog 1000 , och alla andra treor -of – a-kind scoring 100 gånger antalet rullade (exempelvis , tre 6s core 600 poäng ) . Dessutom en rak av alla sex tärningar tjänar 1000 poäng . Dice räknas endast då rullade på en gång . När du plockar upp och rulla några av dem igen , kan du inte kombinera dem med vad du redan har rullat . Addera Common Scoring Variationer

vanligt kräver ett minsta första poäng . En spelare kan inte starta inspelning punkter tills hon eller hennes lagkamrat först kan lägga upp en poäng på 500 eller mer .
< P > Tre par kastat in en rulle som brukar noteras som 500 poäng .
< P > Scoring fyror -of – en-slag är också en vanlig variant , oftast tjänar dubbelt vad en tre – i – slag skulle .– 600 i stället för 300 för rullande fyra 3s , till exempel. Fem – of- a-kind poängen dubbelt vad en fyra -of – a-kind skulle betyg och sex- of- a-kind poängen dubbelt vad en fem -of -a-kind skulle.

Kommentera