Regler för brädspelet Checkers

Spelet pjäser , även känd som engelska utkast , amerikanska pjäser eller raka pjäser , är ett klassiskt brädspel som både nybörjare och experter har haft sedan urminnes tider , enligt CheckersHistory . Checkers är inte svårt att lära sig eller spela , men varje spel innehåller lager av strategisk komplexitet . Komponenter

Ett schackbräde har 64 rutor arrangerade i en åtta med åtta rutnät med omväxlande ljusa och mörka färgade fyrkanter , oftast rött och svart . Varje spelare har en uppsättning av 12 stycken , en uppsättning i en ljus färg, t.ex. röd eller vit och en i en mörk färg , oftast svart . De flesta pjäser apparater har bitar med spår runt kanten så att de kan stapla , och vissa har en krona på ena sidan av varje del .
Konfigurera

Sitt över från din motståndare och placera tavlan så att ni alla har en mörk ruta i nedre vänstra hörnet . Placera 12 stycken på de 12 mörka kvadraterna av de tre raderna närmast dig . Din motståndare bör göra samma sak . Om en sida av varje stycke har en krona och placera den sidan nedåt. Spelaren med de mörka bitarna rör sig först . Addera Ta en sväng

På varje tur måste du gå en bit . Bitarna alltid på mörka rutor , så varje rörelse är diagonal . Du kan flytta en bit diagonalt framåt en ruta till ett tomt utrymme , men inte mer än en kvadrat och aldrig bakåt förrän senare i spelet .
Jumping

Fånga din motståndarens pjäser genom att hoppa över dem med dina egna . För att göra detta måste din pjäs vara bredvid din motståndares och det måste finnas en tom ruta på motsatt sida . Om ett hopp är tillgänglig , måste du ta det . Om mer än en finns tillgänglig kan du välja vilken ta . När du hoppar din motståndares pjäs , ta bort den från brädet .
Flera Hoppar

Ibland när du hoppar din motståndares pjäs , din pjäs landar i en torget där du kan göra en annan hopp . Om så är fallet , måste du ta det hoppet och på samma tur. Fortsätt att hoppa med samma bit tills du kan göra några fler hopp . Återigen , om mer än ett hopp är tillgänglig för bit någonstans längs linjen , kan du välja vilken ta .
Att göra en kung
p Om du flyttar en pjäs till den sista raden i styrelsen närmast din motståndare , blir det en kung . Kronan som en kung genom stapling av en tidigare tagna bit på toppen av det. Om du spelar med en uppsättning som har kronor märkta på ena sidan av varje del , vänd på den så att kronan är vänd uppåt . Det finns ingen gräns för hur många kungar som du kan ha .
Flytta en kung

Flytta och hoppa en kung framåt eller bakåt , men ändå alltid diagonalt . Liksom vanliga hopp , om en bakåthoppär tillgänglig för en kung , måste din konung ta den eller välja en annan tillgänglig hopp . Det enda undantaget till detta är på tur att pjäsen är krönt kung , eftersom din tur tar slut när din kung kröns .
Vinna Game

att vinna spel , antingen fånga varenda en av din motståndares pjäser eller manövrera dina bitar för att blockera alla försök din motståndare kan göra med sina återstående bitar . Spelet slutar oavgjort om varken du eller din motståndare kan vinna med båda alternativen . Addera

Kommentera