pinnar & Marbles Regler

Pinnar & Marbles är ett brädspel som går under olika namn som Joker Marbles , Pegs och jokrar , och jokrar och Marbles . I Pegs & Marbles , spelarna måste tävla kulor runt en planka . Antalet platser en marmor kan flytta styrs av spelkort som en spelare spelar i en sväng . När en spelare har alla sina kulor i ” målområdet ” spelet är över . Grundläggande regler

Pinnar & Marbles kan spelas av 2-8 spelare och kan spelas i grupper om fyra eller fler spelare är i ett spel . Minst två kortlekar bör användas ; mer bör användas om det finns fyra eller fler spelare ( oftast är tre däck som används för spel med 4-6 spelare och fyra kortlekar används med åtta spelare spel ) . Spelarna sitter på sidan av kortet som motsvarar färgen på kulor som spelaren använder. Startområdetbetecknas med de korsformadepinnar där spelarna ska placera sina färgade kulor .

Dela ut fem kort till varje spelare . Välj någon att starta ( genom att rulla tärningarna eller genom att välja det högsta kortet från leken ) . Utgångs spelaren utför följande åtgärder : först drar han ett nytt kort från leken ; andra spelar han ett kort och flyttar enligt kortet ( se nedan ) .
marmor Move

Som nämnts ovan , alla spelare börjar med fem kulor i start zon och en hand med fem kort . Innan någon spelare kan flytta en marmor , måste spelaren spela ett ess kort . Ace kort tillåter spelaren att göra två saker : flytta en marmor en plats eller släppa en kula från startområdet. Om en spelare inte har ett ess , måste spelaren kasta ett kort och vänta tills hans eller hennes nästa sväng . När en spelare har en marmor på spelplanen , kan de spela andra kort i sin hand . Generellt spelare flytta sina kulor enligt numret på kortet . På så sätt , en två tillåter en spelare att flytta marmor två utrymmen , ett tre tillåter spelaren att flytta en marmor tre platser och så vidare . Klädda kort är värda 10 platser .
P Det finns särskilda regler för 7: or, 8: or , 9: or , och jokrar . Spelare med en 7 kan dela flytten mellan två kulor , t.ex. 6 för en och en för den andra . Eights tillåter en spelare att flytta åtta platser bakåt ( detta är fördelaktigt i början när din marmor ligger precis intill slutet zonen ) . 9 s måste delas precis som sjuor ( nyckel varelse must, spelare med en 7 har möjlighet ) . Jokers tillåter en spelare att flytta sin marmor på en motståndares marmor , skicka som marmor hemma . Närhelst en marmor landar på en annan marmor s utrymme , måste den första marmor skickas tillbaka hem .

Spelet fortsätter tills en spelare har alla fem kulor i slutet zonen . Spelare måste använda exakta siffror för att komma in i målområdet. Därför , om en marmor är bara en plats bort från den slutliga slut zonen plats , måste spelaren använda antingen en 8 för att gå bakåt eller ett ess för att komma in i zonen .

Ett lagspel , båda spelarna måste få sina kulor in i slutet zonen . Spelare på varje lag kan hjälpa varandra och flyttar varandras kulor . Addera

Kommentera