Bästa Flyttar för att spela Checkers

En av anledning pjäser har uthärdat så länge är att det är ett mycket enkelt spel att spela , och ändå tillåter en häpnadsväckande variation av strategier . Föreställningen att pjäser innehåller ett ändligt antal drag som kan sparas och motverkas är en missuppfattning . Det finns bokstavligen oändliga olika varianter av hur ett spel kan spela ut . De bästa dragen beror på en förmåga att läsa tavlan korrekt och förutse motståndarnas drag så långt i förväg som möjligt . Geografi

Liksom schack , är det bäst att tänka på pjäser som en typ av kamp , med styrelsen som det område som ska kontrolleras och de bitar som soldater som avancerar och reträtt . Seger innebär att kontrollera de flesta mängden rutor på ett effektivare sätt än din motståndare . I den ekvationen , är den viktigaste delen av styrelsen i centrum , som ger den bredaste utbud av rörelser och därmed de flesta alternativ för dig att utnyttja . Hörn torg och kanter betyder mer begränsade rörelser och färre alternativ : En motståndare som är inramad i kan ofta göra lite för att återfå farten i spelet
Tidsplan

. Checkers har ingen officiell tidsram bortom utbyte varv , men det finns bestämda faser i spelet som hjälper diktera de starkaste drag . Den tidiga Spelet består av förberedelser , där du manövrera dina pjäser i väntan på ditt valda strategi . Den är märkt av att det är nödvändigt att veta vad du har i beredskap och att förutse dig motståndares metod för att stoppa det . I mitten av spelet står striden själv , där du och din motståndare kamp för dominans . Den är märkt av behovet av noggrann utvärdering och en förmåga att skifta taktik för att anpassa sig till oförutsedda händelser . Den sena spel innebär avslutningsrörelser : en spelare har vuxit fram dominant och måste sträva efter att slå det dödande slaget , medan hans motståndare ser ut efter något sätt att återhämta sig . Det betraktas allmänt som den viktigaste fasen i spelet .

Överväganden

Checkers experter delar ofta styrelsen i diagonaler , som mäter banan av en givet stycke i en eller annan riktning. En lång diagonal som gör att en bit att gå många platser innan han kom till kanten av brädet är oftast en attack vektor , idealisk för offensiva drag . Dessa bitar med begränsat utrymme att röra tjäna en mycket mer defensiv ändamål . Det är inget misstag än en offensiv diagonal från ditt perspektiv är en defensiv diagonal för din motståndares . Du kan använda denna utvärdering för att förutse motståndarens drag och få en viss förståelse för sin valda strategi .

Överväganden

Medan listan över möjliga drag är så oändliga i pjäser som antalet strategier , drag som tvingar din motståndare att agera arbetar oftast till din fördel . Checkers experter citera sådana drag som avgörande för en lyckad match . Genomsnittlig spelare kommer helt enkelt bida sin tid och vänta tills den andra spelaren gör ett misstag . Bra spelare försöker diktera tempot i spelet , och genom att göra motståndaren flytta för att skydda en pjäs eller en plats i styrelsen , tvinga dig honom in i en defensiv , reaktionärt sinnestillstånd .

Överväganden

När du har en fördel när det gäller antalet pjäser , är det klokt att möjliggöra en – för – en kompromisser . Vissa tror att detta är dålig sportsmannaanda , men det finns färre sätt att vinna på ett effektivare sätt än att trycka på en fördel i fältnärvaro . Varje bit bort minskar din motståndares alternativ , och så länge du har mer än han gör , kommer du alltid att kunna diktera tempot i spelet . Addera

Kommentera