Sociala Teorier & Tävlingsprogram

Social teori använder tävlingsprogram på många sätt . Vissa teorier beskriver tävlingsprogram , försöka att beskriva vad tävlingsprogram säger om samhället , särskilt jämfört med andra program . Sociala teoretiker analyserar även data från spelet visar att testa eller stödja deras teorier , så många timmar av tejpade bevis existerar ofta . Men andra teorier använder förutsättningen för en tävling för att genomföra ett experiment så att deltagarna inte vet att de håller på att utvärderas , skapa fler äkta reaktioner hos dem som studeras . Sociala teorier om Game Shows

Vissa sociala teorier är dedikerade till spelet visar. Dessa teorier försöker förklara vad tävlingsprogram betyder och vad de säger om samhället . Game visar även jämförs med andra former av programmering . Att veta vilka typer av programmering ett samhälle föredrar och vad skillnaderna är mellan de olika typer av programmering kan ge insikter i samhället och dess medlemmar .
Tävlingsprogram tillhandahålla data

tävlingsprogram har använts av samhällsteoretiker att lämna uppgifter om sina teorier . Tävlingsprogram ger tejpade bilder av människor reagerar verkligen till sin situation . Spelet visar ofta inkluderar tävlande av varierande kön och ras , familjär och ekonomiska bakgrunder , där forskarna att ha ett brett urval och för att göra jämförelser inom det . Många spel visar sista år , eller till och med årtionden , vilket ger forskare möjlighet att undersöka förändringar och likheter över tid . Ett exempel är en studie av ” Jeopardy ” tävlande som analyserar könsskillnader i tal tonfall . Addera Game Shows som ett experiment

Vissa samhällsteoretiker har använt spel visar som ett experiment . De berättar deltagarna att de kommer att bli tävlande på ett tv-program . Om deltagarna tror att de är på TV , i stället för i ett labb , är deras reaktioner tros vara mer äkta . Ett exempel är 2010 års franska dokumentären ” Game of Death ”. Filmmakers skapas ett klassiskt experiment av psykologen Stanley Milgram . Den ursprungliga experiment utformades för att visa hur människor reagerade på auktoritet . Milgram beordrade deltagarna att ge elchocker till en person som försökspersonerna inte visste var en skådespelare . Han lyckades övertyga dem att ge allt starkare stötar trots skrik och plågade reaktioner av skådespelaren . I ” Game of Death ”, förutsättningen var samma , bara deltagarna trodde att de var på en tävling och speakern och publiken beställer dem , inte en forskare . Deltagarna sa att de kände sig hjälplösa att sluta ge stötar ; stannar inte förrän skådespelaren fejkade döden . Addera

Kommentera