Hur man spelar brädspelet Risk

Risk är ett brädspel där varje spelare representerar en nation som försöker erövra världen . Det är tur – baserade och spelas av 3-6 spelare . Förutom de vanliga reglerna , det finns många variationer ( se referens 1 ) , några av de vanligaste är en variant för en två – player spel och Secret Mission Risk , där spelarna vinner genom att uppnå ett hemligt mål . Instruktioner
1

Förstå bitarna . Risk innehåller en spelplan med en världskarta indelat i provinser , samt tre typer av arméförband : Infanteri ( oftast en man med ett gevär ) , kavalleri ( vanligtvis en häst ) , och artilleri ( oftast en kanon ) . Formerna för bitarna kan variera beroende på vilken version av spelet , men reglerna kommer att vara desamma . De olika bitarna kan fritt bytas med varandra när som helst enligt följande växelkurs :

1 infanteri = 1 ” armé ”
1 Calvary = 5 ” arméer ”
1 Artilleri = 10 ” arméer ” ( se referens 2 ) katalog

den andra stora delen i standarden spelet är risken kortet . Risk kort erhålls genom att erövra territorier , och kan handlas i satser för extra arméer .
2

Välj territorier . I början av spelet får varje spelare ett antal start arméer beroende på antalet spelare .

Tre spelare , 35 arméer var
För fyra spelare , 30 arméer vardera < br . /> För fem spelare , 25 arméer vardera.
För sex spelare , 20 arméer vardera . ( se referens 2 ) katalog

Variationer förekommer där det är möjligt att spela med två spelare , men de vanliga reglerna kräver minst tre .

Varje spelare slår en tärning , med den högsta rullen går först. Att ta svängar , varje person sätter ner en armé på en ledig territorium sitt val . Detta görs tills varje område har hävdats . Addera 3

Fördela start arméer . När alla de territorier har hävdat , spelarna kan distribuera sina återstående start arméer i sina egna territorier en i taget . De kan placera så många eller så få arméer inom ett visst område som de vill , så länge som minst en armé kvar i landet .
4

Award start tur arméer . I början av sin tur ( inklusive den första svängen ) , räknar spelaren antalet områden som han upptar och dividerar med tre , tappa någon fraktion ( så om en spelare har 9 , 10 eller 11 territorier , resultatet är 3 ) . Detta är antalet extra arméer som han kommer att få på denna tur. Dessa arméer kan placeras direkt på ett territorium spelaren besitter . Det finns ett undantag till denna regel : en spelare får alltid minst tre arméer , även om han bara har ett territorium
5

Cash i korten . . Om en spelare har en full uppsättning av tre RISK kort i handen , kan hon handla dem in i extra arméer nu . Om hon har fem eller fler kort , måste hon vända dem i början av sin tur . Det finns två sätt att bygga ett komplett set : en vardera av ett infanteri , Golgata, och artilleri -kort , eller en uppsättning av tre identiska kort . Till exempel, tre infanteri kort. Antalet arméer beror på hur många uppsättningar har redan varit föremål för handel i , och följer följande mönster : .

1: a set får 4 arméer
2: a set får 6 arméer
3: e set emot . 8 arméer .
4: e set får 10 arméer .
5: e set får 12 arméer .
6: e set får 15 arméer . ( se referens 1 ) katalog

Varje extra uppsättning över sex tar emot ytterligare fem arméer . Till exempel den sjunde uppsättningen får 20 .
6

Attack . Spelare kan starta så många attacker som de vill på sina varv , och kan bara attackera områden i anslutning till sina egna. Angriparen kan välja att rulla mellan en och tre tärningar , och försvararen att rulla antingen en eller två. Den högsta angriparens form jämförs med den högsta försvararens dö , och sedan nästa högsta angriparens munstycke till nästa högsta försvararens dö . En extra die ignoreras ( till exempel om angriparen rullar tre och försvararen kastar två , angriparen ignorerar sin lägsta dö ) . En spelare kan inte rulla fler tärningar än hon har arméer i ett område .

Om angriparen vinner på båda tärningarna , då försvararen förlorar två arméer . Om försvararen vinner på båda tärningarna , då angriparen förlorar två arméer . Om angriparen och försvarare var och vinner den ena dör , då de var och förlorar en armé .

Angriparen kan sluta efter varje runda. Annars är striden över när alla försvararens arméer har gått förlorade . Försvarare kan inte ” dra sig tillbaka ” mitt i en strid , och angripare måste ha minst två arméer i ett område för att attackera ett annat från det området , och de är förbjudna att lämna ett område tomt .
7

befästa positionen. En spelare kan sluta sin tur genom att stärka sin ställning . Hon gör detta genom att flytta arméer från ett enstaka område som hon kontrollerar till ett annat område som hon kontrollerar . Hon kan bara göra detta en gång på sin tur , och det omedelbart avslutar sin tur .
8

emot ett RISK -kort . Om en spelare med framgång har tagit minst en provins från en annan spelare , sedan får hon en RISK -kort . En spelare kan aldrig få mer än ett RISK -kort på en tur , oavsett hur många områden som hon tar .
9

Gå till nästa spelare . Nästa spelare börjar sin tur genom att gå tillbaka till steg 3 . Addera

Kommentera