Hur man gör mål i Classic Farkel

Klassisk Farkel är ett enkelt tärningsspel som kräver endast sex tärningar med en penna och papper för att hålla poängen . Enligt Farkelrules.com började Sir Albert Farkle spelet i den 14: e århundradet . Andra källor tror Farkel seglade över med sjömän på franska handelsfartyg i 1600-talet . Oavsett hur det kom igång , är Farkel en etablerad online- och brädspel . Även om pjäsen kan vara förenklat, är att göra poäng ganska complicated.Things Du behöver
6 Dice
Pen
Papper
Visa fler Instruktioner
1

kasta tärningarna och undersöka värdena . köpa 2

Betyg ditt kast med den etablerade Farkel scoring bord . Poängsättnings fokuserar på antingen värdet av ett enda munstycke eller en kombination . Ettor och femmor har den högsta enskilda värdet och gör så man dör eller i en kombination . Ones är värda 100 poäng , och femmor 50 poäng .
< P > En kombination av något annat än ettor och femmor måste innehålla minst tre tärningar . Tre av dessa är 1000 poäng ; tre tvåor är 200 poäng ; tre treor är 300 poäng ; tre fyror är 400 poäng ; tre femmor är 500 poäng och tre sexor är 600 poäng .

Kombinationer inkluderar även grupper av tärningarna inte alla samma nummer .

Sex tärningar i stigande ordning ( 1,2,3,4 , 5,6 ) är lika med 1000 poäng och tre uppsättningar av par ( t.ex. 1,1,2,2,3,3 ) är lika med 750 poäng . Vissa dör kombinationer totalt mer än tre die ( 2,2,2,2 ) fördubblas i poäng . Exempelvis är fyra parvisa värt 400 poäng. En kombination räknas inte om det inte sker i ett enda kast .
3

Bank din poäng om det är lämpligt . Detta är ett strategiskt beslut . Så länge en spelare gör åtminstone en punkt i en rulle , har hon möjlighet att banken de punkter eller fortsätta rullning . Bankpunkterinnebär slutet på din tur . Du måste uppnå minst 500 poäng i första sväng innan du kan banken .
4

Välj ut scoring tärningar och rulla de återstående tärningarna igen . Detta är alternativet om du inte banken . Till exempel , om du kastar två femmor kan du sätta två femmor åt sidan och plocka upp de återstående fyra tärningarna att rulla . Om du slår på alla sex tärningar , kan du plocka upp de sex tärningar och rulla igen . Rullande utan resulte poäng, känd som en farkel , innebär att du förlorar alla punkter under din tur . Om du slår en bra hand på första försöket , måste du bestämma om du vill riskera att handen eller stoppa genom bank .
5

Fortsätt spelet tills en spelare når 10.000 poäng . Vid det laget har varje spelare ett varv . Spelarna måste hålla rullande tills de slår ledarens poäng eller farkel . Addera

Kommentera