Magic the Gathering kort Spelregler

Magic the Gathering är en populär strategi kortspel först uppfanns av Richard Garfield som en studie i matematisk sannolikhet . Wizards of the Coast , företaget som äger kortspel , skördat frukterna av spelets enorma popularitet under 1990-talet , att utveckla system för turneringsspel och hålla hobby butiker i affärer runt om i landet . Reglerna för spelet kan ta några matcher för att få kläm på , men grunderna är ganska lätt att bemästra . Material som behövs för att spela

Varje spelare i Magic the Gathering behöver en kortlek med Magic kort ( kallas ett bibliotek ) bestående av spelaren på minst 60 enskilda kort . Spelaren också kommer att behöva någon form av räknare för att hålla koll på sitt liv totalt i hela spelet . Detta kan vara färgade pärlor , ett särskilt skapats ” life disk ” eller bara penna och papper . Varje spelare börjar spelet med 20 liv
Spelets mål

En spelare kan vinna en omgång Magic the Gathering på ett av två sätt : . Sänka en motståndares liv totalt till noll eller bära en motståndare tills han inte har några kort kvar att dra av hans bibliotek . En spelare utför uppgiften att tälja liv bort från sin motståndare genom att använda hans däck att kalla varelser och trollformler för att kämpa för hans räkning .

Komponenter i ett Basic magi däck

Fem färger finns i Magic the Gathering : vit , grön, blå , röd och svart . Var och en av dessa färger representerar en annan typ av magi och har trollformler, mark ( för att generera spell casting ström ) och varelser som är förknippade med den och unika styrkor och svagheter . Majoriteten av däck för Magic är konstruerade med hjälp av två färger . En grundläggande tvåfärgad Magic the Gathering däck , vitt och grönt , skulle se ut ungefär så här : 12 Skogar och 12 Plains (mark ) , 10 vita varelser , 10 gröna varelser och en blandning av 16 vit /gröna stavar
< . br > fotokort Begränsningar

spelare är begränsade när det gäller hur många av varje som heter kort en magi däck kan ha . Generellt kan en gräns på fyra exemplar av varje varelse , stava eller artefakt införlivas i däcket , men ingen begränsning på hur mycket mark en spelare kan använda . Unika eller ” legendariska” kort finns i Magic the Gathering och betecknas som sådana på spelkort . Endast en av dessa kort ( en av varje legendariska kort ) är tillåtet per Magiska däck .

Tanken är att bygga en Magic kortlek innehåller kort integrerade till spelarens vinnande strategi i mängder om fyra , samtidigt som bland annat kort som kan komma till nytta endast i vissa spelsituationer i mängder på en eller två. Detta driver sannolikheten att få användbara kort högre och situationskortlägre .
Turn Struktur

Spelet bryts upp i varv där en spelare försöker att kasta trollformler och kalla varelser från hans magiska däck i syfte att förgöra sin motståndare . En spelare börjar spelet genom att dra sju kort från hans däck . Om ingen mark ( viktigt för besvärjelser och kalla varelser ) dras på denna första pull från däcket , kommer en spelare att visa sin lämna till sin motståndare , shuffle och rita igen .

Tur börjar med att rita en kort från spelarens eget bibliotek , sedan spela ett land ( t.ex. en Vanligt eller skog ) kort . Endast ett land kort kan spelas per spelare varv . Nästa spelare kan använda denna mark , som genererar en mana sin lämplig färg ( Vanligt är vit , och skogen är grön ) för att kasta trollformler /kalla varelser ur hans hand . Varje kort i Magic the Gathering kommer att ha utslags kostnad i övre högra hörnet . Detta indikerar färgen på mana och kvantitet som behövs för att placera det kortet i spel . Vissa varelser och trollformler spelas mycket snabbt , medan mer kraftfulla trollformler /varelser att ta flera varv för att bygga upp den nödvändiga mana för att kasta . När ett land har använts i sin mana att kasta en trollformel eller tillkalla en varelse i spel , får den inte användas igen förrän spelarens nästa sväng .
Anfalla en motståndare

i allmänhet är varelser i Magic the Gathering sägs ha ” kalla sjukdom ” i att en varelse kan inte attackera en motståndare på turn det med i arbetet . Att attackera en motståndare , en spelare ” kranar ” hans skapelse genom att vrida det åt sidan för att indikera en attack är på gång . Hans motståndare använder sina egna varelser i spel i ett försök att blockera attacken . Varje varelse har en styrka och seghet värdet i det nedre högra hörnet av sitt kort som anger hur mycket skada den behandlar och hur skada den kan ta .
P Om en spelares motståndare har varelser som finns för att blockera attacken , varelser behandla skador på en annan . Om den totala skadan behandlas uppfyller eller överskrider en varelses seghetsvärde , tas den bort från pjäsen och placeras i en skräphögen kallad ” yard . ” Om en motståndare har inga varelser i spel för att blockera , är skadan hanteras direkt till honom ( att man från hans 20 liv totalt ) . En varelse kan angripa endast en gång per varv . Addera

Kommentera