Hur man vinner Chess i tio Moves

Du kan vinna ett schackspel i 10 drag , men det är inte lätt . Det genomsnittliga antalet drag per match i turneringen nivå spel är runt 40 , så att vinna i 10 drag tar antingen en stor skillnad i skicklighet mellan dig och din motståndare , eller en hel del tur , eller båda . Det finns inte ett sätt att vinna i 10 drag för att du inte alltid kan förutse din motståndares drag . Dock lekte en lek på en turnering i Antwerpen , Belgien , 1933 mellan George Alan Thomas och Emanuel Sapira visar ett sätt att vinna en match snart . I det här spelet , Thomas lekte vita och tvingade Sapira att medge nederlag i 10 drag . Instruktioner
1

Flytta bricka i E2- läge till E4 läget . Dessa positions beteckningar är baserade på att tilldela ett brev till varje kolumn i styrelsen , som börjar med ” A ” längst till vänster , och numrera raderna , som börjar med raden nummer ”1 ” som raden närmast dig . Så du flyttar din bonde från sin startposition i kolumnen femte från vänster och den andra raden till den fjärde raden i samma kolumn . Som svar , din motståndare flyttar sin bonde från C7 till C5 .
2

Flytta din riddare från G1 till F3 . Din motståndare speglar ditt drag , flytta hans riddare från G8 till F6 .
3

Flytta din andra riddare från B1 till C3 . Din motståndare flyttar en annan bonde , denna gång från D7 till D5 .
4

Fånga din motståndares bricka genom att flytta din bonde på E4 diagonalt till D5 . Din motståndare reagerar genom att fånga din bonde , flytta hans riddare från F6 till D5 för att göra det .
5

Flytta din biskop från F1 till B5 . Detta sätter din motståndare i schack . Han svarar med att flytta sin biskop i från sin kung för att skydda den . Biskopens drag är från C8 till D7 .
6

Flytta riddare närmare din motståndares sida av styrelsen , från F3 till E5 . Din motståndare flyttar hans riddare från D5 till C3 , fånga din andra riddare .
7

Ta med drottning in i bilden , flytta ut från D1 till F3 . Observera att du har motstått frestelsen att fånga din motståndares riddare med en av dina brickor . Din motståndare hotar din återstående riddare genom att flytta en bonde ut från F7 till F6 .
8

Ignorera hot mot din riddare och fortsätta flytta din drottning , denna gång upp till H5 . Detta sätter igen din motståndare i schack . Han skyddar sin kung och samtidigt hotar din drottning genom att flytta en bonde en enda plats från G7 till G6 .
9

Fånga bonde din motståndare precis flyttat , genom att flytta återstående riddare till G6 . Din motståndare , bekymrad över att bli förpackade i , flyttar sin kung till F7 .
10

Flytta din återstående riddare tillbaka till E5 . Din motståndarens kung är nu under kontroll från både riddare och din drottning . Även om du inte har schackmatt , kommer en rimlig motståndare medge nederlag på denna punkt , eftersom hans kung är så övermannad . Detta är vad Sapira gjorde 1933 , vilket ger Thomas segern . Addera

Kommentera