Regler för att spela spelet backgammon

Backgammon är ett spel för två spelare som kombinerar strategi och tur . Den består av en spelytan med 12 avlånga triangel former, två tärningar och spelpjäser (eller pjäser ) av två klart kontrasterande färger . Målet är att få alla dina pjäser från brädet innan din motståndare gör . Setup

De 24 avlånga trianglar (12 på varje sida av brädet ) kallas punkter . Trots att de är fysiskt delas , bör de två sidorna av styrelsen ses som en lång , horisontell U-form . Du kommer att flytta dina pjäser längs U i en riktning , och din motståndare kommer att flytta sina pjäser längs U i motsatt riktning . När alla bitar är i sista gruppen på sex poäng , arbetar du för att ta bort dem från brädet .

Varje spelare börjar på exakt motsatta utrymmen i sin motståndare och följer U-form runt bordet , slutade där hans motståndare började .

Spelare placera två stycken på den första triangeln av motståndarens ” hemmaplan ” och sedan fem stycken på 12: e punkten , tre stycken på 17: e och ytterligare fem på den 19: e .

Börjar

Båda spelarna rulla en dyna och en med den högsta valsen går först . Han flyttar sina pjäser det totala antalet platser som visas på de två rullade tärningarna . Om spelarna slår samma nummer , de rulla igen tills man outscores den andra . Addera Spela

Spelare rulla båda tärningarna under sina svängar . Summan av rullen är det totala antalet platser en spelare kan flytta sina pjäser runt brädet i U-form , mot sin motståndares utgångspunkt och utanför styrelsen .

Spelaren kan flytta en eller två stycken på varje drag – han kan flytta en bit summan av rullen , eller två stycken det nummer som visas på varje dö . Till exempel, om han rullar en tre och en sex , kan han flytta en pjäs nio mellanslag eller en bit tre platser och en annan bit sex platser . Om att flytta en bit det totala antalet på tärningen , är flytten inte tillåtet om utrymmet spelaren skulle först ” stopp ” på ( i det här exemplet , tre eller sex platser från pjäsen s startposition) är upptagen av två eller flera av hans motståndarens pjäser
dubbel
p Om en spelare slår dubbel ( tre /tre , till exempel) , han kan fördubbla den totala och flyttar sina pjäser så mycket. ; måste dock sina drag matcha numren han rullade . Till exempel, om han rullar en tre /tre , får han flytta fyra stycken tre utrymmen vardera , två stycken sex utrymmen vardera, ett stycke 12 platser , eller en bit nio utrymmen och ytterligare tre utrymmen . Men återigen , om den initiala stoppunkt är upptagen av två eller flera av motståndarens pjäser ( i detta exempel om du vill flytta en pjäs sex Platser totalt men utrymmet tre poäng bort från där du börjar blockeras ) , flytten är inte tillåtet .

Poäng

Om en spelare har en eller flera stycken på en triangel , kan hans motståndare inte landa en bit där. Hans motståndare kan ge det när de flyttar sina män , men kan inte stoppa den.
One Piece
p Om en spelare bara har en pjäs på en triangel och hans motståndare landar en av sina pjäser där, måste han flytta sin enda stycke utanför styrelsen och till baren som delar brädet i två halvor . Han måste föra den tillbaka i på sin nästa kast . Om han inte kan eftersom utrymmena hans pjäs skulle landa på är upptagna av sin motståndare , förlorar han sin tur .

Att föra den tillbaka , måste han rulla ett nummer som gör det möjligt för honom att landa på ett tomt utrymme . Till exempel, om han rullar en fyra /fem , och hans motståndare har en bit på fjärde plats men inte den femte , kan han flytta sin pjäs till femte plats . För detta ändamål , pekar i din motståndares hemmaplan är numrerade ett till sex , med en är den punkt där du har två stycken satt upp när du först började spelet .
Avsluta spel

Spelare måste få alla sina bitar i den sista kvadranten av styrelsen innan de kan börja flytta dem . När de gör , de kan flytta bitar från brädet enligt deras tärningskast .

De sex punkterna i din hemmaplan motsvarar de sex siffrorna på en tärning . Titta på din hemmaplan , är en punkt som ligger närmast i slutet av U. Om du slår en två och en fyra , till exempel, kan du ta bort en bit från de två poäng och en från fyra poäng , på att du kan ta bort en bit från sex poäng . Om du slår dubbel , kan du ta bort fyra stycken från det numret .

Rullarna behöver inte vara exakt . Med andra ord, om en bit är fem steg bort från att lämna styrelsen och spelare slår en sex och det finns inga bitar på den sjätte punkten , pjäsen på fem poäng kan tas bort . Men om , rulla dig en två och en tre , och du har bitar på varje punkt utom två och tre , kan du inte ta bort någonting .

Den spelare som tar bort alla sina bitar från styrelsen först är det vinnare. Addera

Kommentera