Hur man gör en LEGO Mindstorms NXT Alpha Rex Undvik objekt

Programmering av LEGO Mindstorms NXT -robotar är ett relativt enkelt projekt , som använder en visuell stil . Om du har gjort en robot innan , du sannolikt har viss erfarenhet av att arbeta med programmeringsspråket . För att programmera din Mindstorms Alpha Rex , måste du veta några av grunderna i Mindstorms programmering , inklusive programmerings motorer och sensorer och göra subroutines.Things Du behöver
Bluetooth- chip eller dongel ( tillval )
Visa fler Instruktioner
1

Bygg i LEGO Mindstorms Alpha Rex modell enligt anvisningarna . Anvisningarna för modellen visas under referenser .
2

Anslut LEGO NXT-enheten till datorn med Bluetooth eller medföljande USB-kabeln . Kör NXT programvara för programmering .

3

Program tre subrutiner , en för promenader framåt , en för att vända till vänster , och en för att vända rätt . Att gå , använda flytta block för att programmera ett ben att röra sig och motorn på ryggen att luta i riktning mot det motsatta benet . Upprepa med de andra benen för att skapa gångrörelse. För att stänga , program ett ben att röra sig samtidigt. Det kan vara bra att luta roboten i samma riktning som stämbenet. Om du har byggt modellen innan , kanske du redan har dessa rutiner sparas .
4

Programmera roboten att gå framåt tills IR-sensorn plockar upp ett hinder . Du kan ställa in avståndet för att vara så nära eller långt som du föredrar .
5

Placera en switch -block i slutet av raden . Programmera blocket att slumpmässigt välja en av de två vägar som den väljer som tillval.
6

Placera vänster och höger sväng block på de två grenarna av kontaktblocket . Detta gör det så att roboten kommer slumpvis sväng vänster eller höger när den upptäcker ett hinder .
7

Placera hela programmet i en slinga . Om du ställer in kretsen på oändlig , kommer roboten gå framåt på obestämd tid och vända sig när den ser hinder . Du kan också ställa in den för att utföra det här bara ett fåtal gånger . Addera

Kommentera