Tips om DM 4E

Att vara en DM ( eller Dungeon Master) för 4: e upplagan ( 4e) i Dungeons & Dragons innebär att införliva kompetensfrågor utöver de vanliga monsterstrider, och samtidigt hålla ett öga på de tongångar av karaktärerna , bland annat Treasure Paket som bör omfatta magiska föremål från önskelistor tillhandahålls av spelarna . DM driver strids delar av spelet mer som ett brädspel än i tidigare upplagor . Förbered

Spendera mellan en och fyra timmar att förbereda för varje session . Ha åtminstone kärnregelböckertillgängliga : ” . Monster Manual ” på ” spelarens Handbook ” , den ” Dungeon Master Guide ” och Andra böcker utöka dessa tre , antingen direkt ( t.ex. ” Monster Manual 2 ” ) eller baserat på ett tema ( ” Heroes of Horror ” ) . Det finns också pre – publicerade äventyr om du inte vill skriva egna berättelser . Dela upp din tid mellan bekanta dig med historien , lära attack befogenheter monster och sätta upp i styrelsen för miniatyrer om du använder dem .
Know Your Spelare

Lär känna spelarna och berättelser om sina karaktärer . Till exempel, om en spelare har en kärlek till spioneri eller mysterier , överväga att använda en färdighet utmaning som kräver spelarna att jaga ledtrådar till ett mord eller rån . Om en annan spelares karaktär har en rädsla för de odöda , kan en vampyr bakhåll ( antingen som ett monster kamp eller som en Skill Challenge ) ge honom en chans att vara extra heroiska ( eller skräckslagen ) och leda till Milestone belöningar . Fokusera inte för mycket på en spelare , dock. Addera Värva Spelarna

Uppmuntra dina spelare att aktivt lära sig hur spelet fungerar . Börja i liten skala genom att uppmuntra dem att känna till sin karaktär lakan och de termer som används i deras attack och nytta befogenheter ( till exempel om en makt säger att den låter dig ” flytta en, ” spelaren bör veta att ” shift ” innebär att flytta din miniatyr en ruta i det här fallet . ) Investerat spelare kan hjälpa påminna dig hur olika mekanik ( t.ex. 4e nya milstolpar eller önskelistor ) fungerar när de kommer upp .
Var flexibel

gör dina spelsessionerflexibel så att spelarna kan göra vad de vill . Om du planerar för berättelsen äger rum i spökslott men spelarna bestämmer sig för att undersöka den mörka skogen i stället , antingen skapa en orsak till slottets monster att också vara i skogen , eller använda en ny monster från Monster Manual , åtföljd av en berättelse element som påminner spelarna om varför slottet är viktigt . En liten svårighet som 4e lägger till denna utmaning är betoningen på grupper av monster i stället för enstaka motståndare ( om du inte har planerat möten med Solo och Elite monster ) , eftersom grupperna kan vara svårare att transplantation än individer .
Addera

Kommentera