Vad är en Pip i Backgammon

? Ett pip i backgammon , som i alla tärningsspel , hänvisar till en prick på en tärning . Backgammon använder fyra vanliga tärningar , med mellan en och sex kärnor på varje sida . I de flesta fall , varje spelare slår två tärningar på varje tur , flyttar sedan lika många platser som det totala antalet kärnor som visas på de två tärningarna . Identifiering

Alla backgammon uppsättning innehåller två tärningar av vardera av två olika färger, vanligen brun och vit eller beige. Dessa är också färgerna på spelpjäser . Varje spelare väljer en färg och använder tärningen som motsvarar hans eller hennes spelpjäserna . De kärnor i backgammon kan allt vara svart , eller de kan vara en kontrastfärg för att synas lättare på mörkare tärningar .
Funktion

Spelet börjar med varje spelare rulla en tärning . Den spelare vars tärningen visar det största antalet eller kärnor går först . Efter den första rundan , varje spelare slår båda sin tärning på de flesta varv . Antalet kärnor på varje die betraktas separat i backgammon . Till exempel, om tärningarna visar fem kärnor och två kärnor , kan spelaren flytta en pjäs två platser och en fem platser , eller samma stycke två och sedan fem platser (eller fem och sedan två platser) .

Betydelse

Eftersom målet med backgammon är att flytta alla sina bitar hela vägen runt bordet och så småningom ta bort dem , är en viktig del av spelet i samband med lycka och förmågan att rulla tärningarna visar det största antalet kärnor . Det finns också en del skicklighet inblandad , när det gäller att avgöra vilka delar att röra vid vilka tidpunkter .
Varning

Det finns några komplikationer som gör denna grundläggande form av spel spela mer intressant. Om en spelare slår ett antal kärnor som motsvarar en plats som upptas av en av motståndarens pjäser , kan spelaren flytta dit och ta bort motståndarens pjäs från brädet , tvingar den att starta upp från början . Även om två av spelarens pjäser upptar samma utrymme , kan ingen av motståndarens pjäser landa där i slutet av räkningen av antingen dö ( även om mer av samma spelarens pjäser kan samsas om det behövs ) .

Fördelar

Om en spelare kastar två tärningar med matchande antal kärnor ( dubbel) , använder spelaren varje nummer två gånger . Till exempel, om en spelare slår dubbla femmor , flyttar han eller hon sammanlagt tjugo platser , med en, två , tre eller fyra olika delar . Addera

Kommentera