Hur man programmerar en Tetris spelet

Sedan Alexey Pajitnov avslutat den första versionen av ” Tetris ” samtidigt som de bor i Sovjetunionen1984 , har ett stort antal hamnar och imitationer av hans pusselspel klassiska dykt upp . Idag människor spela ” Tetris ” på allt från datorer och spelkonsoler till miniräknare och mobiltelefoner . Att skapa en ” Tetris ” klon kan visa sig vara en givande projekt för en blivande programmerare . För att göra din egen ” Tetris ” spelet, kommer du att behöva göra eller samla ” Tetris ” sprites , lära sig att programmet ( om du inte redan har gjort det ) och sitta ner och kod i spelet . Instruktioner
1

Skapa ” Tetris ” sprites med Microsoft Paint eller annan grafik – redigeringsprogram . Du kan även rippa ” Tetris ” sprites från konsolversionerna av spelet med hjälp av emulering programvara om du äger den ursprungliga patroner . Du måste skapa sju olika block vid minimum för din ” Tetris ” spelet: I, J , L , O , S , T och Z.
2

Lär dig ett programmeringsspråk som C + + Basic eller bekanta dig med program som Flash , om du inte redan har gjort det . Om du befinner dig i en hast för att lära sig programmering , konsultera böcker som Stephen Davis ” C + + for Dummies ” och Jerry Lee Fords ” Programmering för absoluta nybörjare . ” ” Hur man fuskar i Adobe Flash CS5 : The Art of Design och Animation ” . Av Chris Georg lär ut grunderna i att använda Adobes Flash CS5 på ett roligt och enkelt att förstå mode Addera 3

Använd språket eller programvara som du väljer att koda din ” Tetris ” klon . Under loppet av att göra så , konsultera en webb handledning som ger information om hur du skapar din egen ” Tetris ” klon . Detta gör att du kan komma igång med ditt spel så snabbt som möjligt utan att behöva räkna ut aspekter av ” Tetris ” programmering själv . Addera

Kommentera