Fusk för Rubiks kuber

Lösa Rubiks kub kan vara en övning i frustration , eller så kan du lära dig några föreskrivna , specifika drag och lära sig att snabbt lösa din kub . Varje fusk ger dig formler som du flyttar kant-och hörnbitarså att du får ansiktsfärgeri korrekt placering och orientering . En annan metod är att memorera några kub beteckningar eller algoritmer och använda dessa för att lösa pussel . Använd formler

Lär dig tre grundläggande formler som ger dig särskilda anvisningar om hur du flyttar din Rubiks kub . Varje formel har du lösa hörnen , då varje kant på din kub .

Flytta hörnen av varje inför din kub till sina rätta positioner och orienteringar . När du har gjort detta kommer du använda varje formel – A , B och C – för att lösa kuben . Formel A kommer att hjälpa dig att flytta de återstående fyra hörnen på sina rätta ställen . Du behöver inte oroa dig för att ha hörnen orienterade korrekt . Formel B kommer att hänvisa dig att rotera resten av hörnstenartill sina rätta riktlinjer , vilket innebär att alla åtta hörn nu korrekt placerade och orienterade . Formel C hjälper dig att flytta kanterna i rätt positioner .

Använd Formel A för att flytta det nedre högra hörnet på ovansidan av din kub inom de tre första stegen . De kommande tre drag kommer att flytta det nedre högra hörnet tillbaka till sin ursprungliga plats . Du kan göra samma sex rör med det nedre vänstra hörnet av din kub på undersidan av din kub .

Hörn blocken är i rätt läge , men deras orienteringar kan inte vara rätt . Formel B roterar blocken i en moturs riktning . De tre första drag tar det nedre högra hörnet av den övre ytan på sin plats och de sista tre drag flyttar det hörnet på plats . Om du gör samma sex rör sig i Formel B med undersidan , då upp till vänster , nedre vänstra och nedre högra block roteras medurs .

Använda Formula C orsakar tre kant blockera ståndpunkter som skall bytas går i en moturs rörelse. Som i formler A och B , de tre första stegen ta ut den lägre mittblocket och de sista tre drag sätter tillbaka det . Återigen , kan du använda en variant av denna formel för att flytta blocken medsols genom att byta ut höger och vänster varv .
Använd Cube Notation

Lär dig att inte tänka av din Rubiks kub som 27 olika kuber , utan som sex fasta centra som du kan rotera på sin egen axel . Din kub har åtta hörn och 12 kanter som du kan rotera runt centrum av kuben . Färgen på mittkubenär färgen på det ansikte – om mittkubenär grönt , är ansiktet grönt . Du kan inte ändra på detta . Med denna metod kommer du att memorera några algoritmer så att , när du får skicklig på de rörelser , kan du eventuellt lösa Rubiks kub på ca 60 sekunder .

Memorera några kub beteckningar . Dessa är : F är framsidan , är B baksidan , R är rätt ansikte , är L vänster ansikte , är U upp ansiktet och D är nere ansikte . När du ser en bokstav i sig ( F ) du slår det ansiktet 90 grader medurs . Ett brev med en apostrof efter den ( B ’ ) säger åt dig att vända det ansiktet moturs . En bokstav följt av nummer två ( R2 ) säger till dig att vända det ansiktet 180 grader , men riktningen för att vända det är inte viktigt . Denna instruktion : ” B D ’ R2 ” talar om för dig att slå på baksidan 90 grader medurs , och vrid sedan ner ytan 90 grader motsols och sväng sedan höger ansiktet 180 grader . För att förstå vilken riktning – medurs eller moturs – att vända ansiktet du arbetar med , tänk dig att du tittar rakt på det ansiktet

Kom ihåg , med varje algoritm du gett för att lösa , du . ’ re arbetar från den kunskap som kärnan i din kub är fast hela tiden du arbetar med den algoritm . Du vänder ansiktena runt kärnan . Addera

Kommentera