Tips & Tekniker för Komma kreativ med vitbalans på Foto

Vitbalansen är i grunden hur en kamera tolkar värmen av ljuset som finns i en scen . Olika ljuskällor , såsom solen på en mulen dag eller artificiell belysning inomhus , ge en annan kvalitet på samma scen . Ofta kan dessa skillnader vara för subtil för en persons ögon för att plocka upp , men en kamerans sensor är mycket känsliga för dessa nyanser . Därför kan ändra vitbalansen gör mycket märkbara förändringar för fotografier. En fotograf kan justera vitbalansen för att se ett foto reflekterar det naturliga ljuset av scenen , eller hon kan lägga till en kreativ , onaturlig kvalitet genom att ändra vitbalansen utanför normal ranges.Altering vitbalansinställningar

de flesta kameror har flera förinställda alternativ för användaren att ställa in sin egen vitbalans , som är lämpliga för vissa villkor . Dessa innehåller normalt möjlighet till skugga , fluorescerande ljus , full sol , molniga dagar och inomhusbelysning , brukar kallas ” tungsten ”. En blixtinställning är också användbart för att minska den ljusa , hårda ljuset av en blixt . Eftersom var och en av dessa inställningar instruerar kameran att känna igen ljuset som rödare , blåare eller mer orange än det är i verkligheten , kan en duktig fotograf välja en lämplig miljö för att förbättra sina bilder . Dessa inställningar ger vanligtvis bilder ett mer naturligt utseende än den automatiska inställningen , men kan användas kreativt för att öka värmen eller kylan i bilderna .

Färgkalibrering

Professionella fotografer kanske vill ställa in en egen vitbalans på en fotosession , under rådande ljuset . Vanligtvis väljer en fotograf för manuell inställning för vitbalansen på kameran och kalibrerar den genom att fokusera på ett vitt papper eller en annan plan , monokrom objekt som undersidan av en burk lock , och tar en bild . Kalibreringsobjektetmåste vara helt en färg ifall kameran plockar upp av misstag på prickar av en annan färg . Medan ofta det är att få den mest naturliga utseende , kan fotografen också justera kamerans färg erkännande genom att kalibrera kameran till en platt , enfärgad objekt som inte är vit . Detta resulterar i bilder med onaturliga färgämnen . Ett annat alternativ är att kalibrera vitbalansen till ett objekt i scenen som är en viss nyans av vitt , som en blomma , vilket resulterar i mer subtila färgförändringar , och gör blomman att poppa ut som den blekaste objektet i bilden . < Br > Addera värmer

tanke på vissa scener har naturligt kallt ljus , som t.ex. snötäckta landskap , värmer bildens utseende kan verka kontraproduktivt , men en inställning på varmare änden av skalan som lysrör kan ge den kalla snön och dess omgivningar en mer onaturligt välupplysta kvalitet . Varma scener , t.ex. en soluppgång , som innehåller massor av röda och apelsiner , kan förbättras för att producera en bild som brister med varma toner . Lämpliga inställningar för att lägga till fler apelsiner och röda i ett foto , förutom lysrör , är blixten , molnigt och skugga inställningar . Ansikten , till exempel i skuggan ofta verkar ha en blå gjuten på en automatisk inställning , medan den skugga inställning , ansikten återfå sin naturliga värme och färg .
Kylning
< p> Inställningar som kyler ner en scen och införa mer blått ljus i bilden är de som är tänkta att användas i förhållanden med varmt ljus , till exempel en solig eller volfram inställning . Kalla istappar kan visas ännu mer kyliga i en blåare än normal bild . Avkylda solnedgångar tycks ha en blåaktig färgton än vad som normalt förekommer i naturen . En närbild porträtt av ett ansikte kan ha en moodier atmosfär om den naturliga värmen i hud och ögon är avskalad till blå, dramatiska nyanser . Addera

Kommentera