Standard Game of Checkers Regler

Variationer av spelet pjäser går tillbaka så långt som 3000 f.Kr. , men reglerna för det moderna spelet registrerades inte förrän på 1500-talet . Idag , den amerikanska Checkers Federation håller de nuvarande reglerna för standard pjäser , däribland de grundläggande spelreglerna och riktlinjer för officiell turneringsspel . Styrelsen Setup

En schack har 64 rutor . Den kvadrat omväxlande ljus och mörker och är arrangerade i en åtta med åtta torget ombord . I de officiella turneringsreglerna , måste ett schackbräde har gröna och polera torg , som måste vara 2 inches torget . Spelare har 12 stycken , som de varje plats på de mörka kvadraterna av de tre första raderna på sin sida av brädet . Ett spelarens pjäser är mörka och de andra s är ​​lätta ; i officiella turneringsspel , måste de vara vitt och rött samt 1 1/4 till 1 1/2 inches i diameter .
Moving

Innan ett spel startar , spelarna singla slant eller på annat slumpmässigt avgöra vem som får de mörka bitar, som alltid rör sig först . ( I en serie av spel , spelare slumpmässigt bestämma den första matchen och sedan suppleant som får de mörka bitar i efterföljande spel . ) Varje bricka kan gå vidare på en diagonal , ett steg i taget . När en pjäs når den motsatta sidan av brädet från där det började , det blir en ” kung ”, som utses av spelaren att placera en annan bricka på toppen . Kings kan röra sig en ruta diagonalt i någon riktning . I de officiella turneringsreglerna , spelarna måste göra 30 drag per timme ; om de får slut på tid , de förlorar spelet .
Jumping

När en spelares pjäs är i anslutning till ett torg med en av motståndarens pjäser och det finns en tom ruta bakom sig , hoppar spelaren motståndarens pjäs , flytta sin pjäs till det tomma torget bakom den och fånga motståndarens pjäser ( ta bort den från brädet ) . Reglerna innebär att en spelare hoppar om tillfälle ges . Spelare kan göra flera hopp om möjligt , och pjäsen kan ändra riktning mellan hopp ( även om bara kungar kan flytta bakåt ) . En omgång pjäser slutar när en spelare tar alla hennes motståndarens pjäser . I ett fall där ingen av spelarna kan fånga motståndarens pjäser , slutar spelet oavgjort . Addera

Kommentera